Beslissingen om logistieke projecten uit te voeren worden niet langer door de logistiek manager genomen, maar door de CFO. Michel Winter en Mark Anneveld van bureau Yacht leggen uit hoe dit komt.

Supply chain finance, werkkapitaal, kostenbeheersing, shareholdervalue zijn woorden waarop veel ‘gegoogled’ wordt tegenwoordig. Ook in het eigen kennisnetwerk van Yacht, genaamd Y-share, vinden deze trefwoorden vele hits.

Dat is in deze rumoerige tijd niet bijzonder. Philips laat ‘gunstige’ kwartaalcijfers zien (12-11) omdat dit bedrijf in staat is om de kosten versneld, maar gecontroleerd naar beneden te krijgen. Dit heeft als resultaat een topnotering bij de stijgers van de dag op de beurs.

Maar ‘wie voert de regie’? In onze dagelijkse werkzaamheden komen we meer en meer tegen dat de beslissingen om projecten uit te voeren niet worden genomen door de logistiek manager maar door de CFO, chief financial officer ofwel de financieel directeur.

Hij of zij kijkt naar de total cost of ownership van de onderneming terwijl een logistiek manager vaak alleen maar kijkt naar zijn eigen afdeling. Overwegingen als financieringsvraagstukken en shareholdervalue gaan veelal aan hem voorbij.

Werkkapitaalrapportage

Neem werkkapitaal als voorbeeld. Veel bedrijven hebben hun cockpit op directieniveau inmiddels verrijkt met wekelijkse werkkapitaalrapportages en forecastst. Vooral bij productie- en handelsbedrijven zit in voorraden veel geld (kapitaal). Om te besparen wordt voorraad als eerste besparingspotentieel aangewezen.

Zeker ook omdat bij voorraad naast kapitaalbeslag de additionele kosten tussen de 15 en 20 procent van de voorraadwaarde bedragen. Aandeelhouders willen nu eenmaal rendement hebben op het geïnvesteerde vermogen. Indien dit niet kan door de omzet te verhogen, dan middels de kosten te verlagen.

Betalingstermijn oprekken

Een ander belangrijk te beïnvloeden component van het werkkapitaal is de betalingstermijn bij leveranciers, de crediteuren. Door deze “op te rekken” ontstaat er een gunstig effect op de hoogte van het werkkapitaal. We financieren voorraad op kosten van de leverancier.

De initiatie van deze actie gebeurd door finance. De logistiek manager zal de betalingstermijn crediteuren niet als KPI in zijn cockpit hebben staan. Naast crediteuren zijn er uiteraard ook nog debiteuren. Dso verkorten heeft ook een gunstig effect op het werkkapitaal. De effectiviteit van het oprekken van de crediteuren en het verkorten van debiteuren hangt echter ook sterk af van de ‘macht’ van het bedrijf in de supply chain.

Investeringen uitgesteld

Naast werkkapitaal wordt ook wordt ook het machinepark niet ontzien machines dienen langer door te draaien. Zolang de onderhoudskosten niet te hoog stijgen en stilstand wordt geminimaliseerd rendeert het nog. Vanwege de goede maintenance is de economische levensduur wellicht verstreken, de technische levensduur nog niet!

De logistiek manager had natuurlijk al lang met verschillende leveranciers over vervanging gesproken sterker nog de eerste offertes zijn reeds in zijn bezit. Met andere woorden investeringen in kapitaalgoederen worden door de CFO uitgesteld.

Efficiënter produceren

Bovenstaande heeft betrekking op fysieke zaken. Er is nog niet gesproken over de component Arbeid. Tegenwoordig hebben technieken als Activity Based Costing tot gevolg dat we weten wat een product of dienst per eenheid kost.

Hierdoor zijn kosten beter inzichtelijk en kan finance aangeven welk product/dienst niet efficiënt genoeg geproduceerd wordt. De logistiek manager zal het proces moeten verbeteren om deze verspilling tegen te gaan zodat uiteindelijk het gebudgetteerde resultaat gehaald kan worden.

Wie voert de regie?

Uit bovenstaande blijkt dat de regie gevoerd wordt door de CFO. De CFO stuurt aan de hand van zijn financiële dashboard, belangrijk is uiteraard wel de rol van de “acteurs”.

Deze dienen de beslissingen, genomen door de CFO uit te voeren en concreet te maken. Deze film verdient alleen een Oscar indien beide partijen dezelfde doelstelling hebben en binnen deze doelstelling hun eigen verantwoordelijkheden nemen het zou dan maar zo een kaskraker kunnen worden!

Bron: Yacht.nl