De tekst van een bedrijfswebsites helpt de groei van een bedrijf te voorspellen. Nederlandse Wetenschappers van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) kwamen tot deze conclusie in hun onderzoek naar het DNA voor groei van bedrijven. Daarbij werd naar specifieke combinaties van woordengezocht op websites van duizenden MKB-bedrijven en gekeken naar een correlatie met de groei die deze bedrijven doormaken. Hierbij maakten de onderzoekers gebruik van de data en inzichten van bedrijfsinformatiespecialist Graydon.
“Er is gekeken naar een woordenset die meer vertelt over de kwaliteit, klantgerichtheid en openheid van een bedrijf”, zegt Dr. Daan Kolkman van JADS. “Met behulp van Natural Language Processing hebben we kunnen constateren dat deze woorden van waarde kunnen zijn voor de groeivoorspelling van deze bedrijven.” Voor dit wetenschappelijk onderzoek stelde Graydon de bedrijfs- en website-informatie van ruim 165.000 bedrijven beschikbaar. De data van ruim 8.000 bedrijven voldeden aan de criteria om het onderzoek uit te kunnen voeren.
De onderzoekers van JADS keken naar specifieke woorden in een aantal categorieën. Is het bedrijf naar binnen of juist naar buiten gericht? Hoe vernieuwend en innovatief is een bedrijf? Is het bedrijf klantgericht? Is het bedrijf in staat om de competitie aan te gaan? De ongestructureerde tekst die op de sites van de betreffende bedrijven staan, staat met behulp van Natural Language Processing verwerkt tot gegevens waarmee een computer kan rekenen. Met Machine Learning is vervolgens het verband onderzocht tussen de groei van de bedrijven en onder andere de tekst op de bedrijfswebsite.
“We zijn positief verrast door de uitkomsten van deze studie”, zegt Simon Noyons, manager partnerships van Graydon. “Het laat zien dat het DNA van groei zich uit in vele facetten.” De uitkomsten van dit onderzoek worden nog niet meteen meegenomen in de score-modellen van Graydon, met aanvullend onderzoek moet nog gekeken worden hoe deze uitkomsten toepasbaar zijn op een grotere bedrijfspopulatie.
Machine Learning als hulpmiddel om groei te voorspellen
Met dit onderzoek hebben de data-scientists van JADS wetenschappelijk aangetoond dat voor het voorspellen van economische groei met Machine Learning betere resultaten behaald kunnen worden dan via traditionelere technieken. Bij Machine Learning is het niet de mens, maar de computer die onderzoekt welke verbanden er zijn tussen verschillende waarden. Bedrijfsinformatiespecialist Graydon maakt voor het maken van nieuwe scoremodellen al deels gebruik van deze techniek. “De voorspellende waarde van Machine Learning heeft zich al bewezen, maar het is goed om te zien dat hier nu ook een wetenschappelijke basis voor is”, constateert Rob Veneboer, COO van Graydon. “Dankzij de samenwerking vanuit het bedrijfsleven en de wetenschap, komen we tot vernieuwende inzichten.”
Voor het onderzoek van JADS stelde Graydon bedrijfsdata en kennis van de eigen data-analysten beschikbaar. “Dankzij de kwaliteit van de data en hun expertise konden we in slechts één jaar tijd al mooie onderzoeksresultaten behalen. De eerste resultaten van het onderzoek worden binnenkort gepubliceerd, andere uitkomsten nodigen juist uit tot verder onderzoek”, zegt Prof. Arjen van Witteloostuijn van JADS.
Een vervolg zal er ook komen, want inmiddels hebben andere studenten zich bij Graydon gemeld met nieuwe onderzoeksvragen. Veneboer: “Het is altijd fascinerend om te zien hoeveel waarde je uit data kunt halen. Of dit direct bruikbaar is voor ons is daarbij minder belangrijk. We willen vooral dat Nederland/België een voedingsbodem is om de expertise van onze toekomstige data-analisten te vergroten. Daar profiteren niet alleen wij van, daar profiteert onze economie van.”
Bron: Graydon