Op uitnodiging van Ultimoo Incasso zijn op 13 december een aantal managers van de Nederlandse top 20 bedrijven in de energie-, verzekering-, telecom- en kabelsector bij elkaar gekomen om ervaringen met de op 1 juli ingevoerde wet incassokosten (WIK) te delen.
De conclusies zijn verontrustend en laten zien dat de beoogde effecten voor met name de consument vooralsnog niet worden gerealiseerd. De belangrijkste voorlopige conclusies zijn:
– De WIK heeft tot gevolg dat het betalingsgedrag gemiddeld is verslechterd
– De WIK zadelt de consument op met forse extra kosten in een veel eerder stadium
– De WIK zorgt voor een forse extra toestroom van (dure) deurwaarderszaken
– De WIK blijkt onvoldoende duidelijk en wordt door rechtbanken soms zeer verschillend uitgelegd
– Ondanks heldere regels worden deze verschillend toegepast zodat er voor de consument nog geen duidelijk patroon te herkennen is.
Kortom de eerste berichten zijn (nog) niet positief en vragen om nadere bestudering van het effect op langere termijn. Onder andere de NVI (Nederlandse Vereniging van Incasso ondernemingen) zal dit onder de aandacht brengen van de Haagse politiek. Ook zullen deze ervaringen uit de praktijk worden gedeeld met de voorzitter van de werkgroep van de raad voor de rechtspraak die ervoor moet zorgen dat de WIK op eenduidige wijze in de rechtspraak wordt opgenomen.
Periodiek komen op initiatief van Ultimoo Incasso BV te Woerden credit managers van de top 20 bedrijven van Nederland bij elkaar om problematiek rondom credit management te bespreken. De bijeenkomsten hebben als doel de kennis en ervaring van grotere schuldeisers te bundelen uit te wisselen en waar nodig op te komen voor de belangen van deze groep.
Daarmee kunnen de gezamenlijke schuldeisers met oplossingen en input komen ten behoeve van relevante hedendaagse problemen zoals schuldhulpverlening, kredietregistratie, incassokosten, budgetcaoching etc.
Bron: www.creditexpo.nl