Werken op afstand is niet langer een incidenteel werk-extraatje. Door de pandemie hebben werknemers wereldwijd de kans gekregen om het werken op afstand uit te proberen. Voor velen is op afstand of hybride werken al het ‘nieuwe normaal’. Kaspersky ondervroeg 4.303 IT-medewerkers uit 31 landen om erachter te komen hoe bedrijven en mensen zich hebben weten aan te passen aan de nieuwe realiteit en hoe de nieuwe werkformats correleren met het welzijn van werknemers op de lange termijn.

Werkdruk en productiviteit

Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de werknemers melding heeft gemaakt van toegenomen werkdruk sinds de overstap naar werken op afstand, waarbij 11 procent de toename als aanzienlijk beschouwt. 46 procent merkte geen verandering in volume, en slechts 8 procent merkte een afname in de omvang van het werk als gevolg van nieuwe werkomstandigheden.

In 2020 was de digitalisering van de interacties tussen werknemers een van de meest versnelde veranderingen. Aan het begin van de lockdown was 82 procent van de managers bezorgd dat de snelle overschakeling naar werken op afstand zou leiden tot een daling van de productiviteit. 69 procent van de werknemers beweerde dat werken op afstand hun emotionele toestand negatief beïnvloedde.

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (46%) van de werknemers een toename van de werklast ervaart, voelt 59 procent van de ondervraagden zich niet meer uitgeput aan het einde van een dag op afstand. Sterker nog, 23 procent gaf aan meer energie te krijgen van thuiswerken, en 36 procent merkte geen verschil tussen de twee vormen.

Emotionele stabiliteit

Als het gaat om emotionele stabiliteit, werd de thuiswerkplek goed ontvangen door werknemers: 74 procent geeft aan zich meer op hun gemak te voelen bij het werken op afstand of geen toename van angstgevoelens door overwerk te hebben gemerkt. 33 procent van de respondenten voelde zich zelfs meer op hun gemak bij het werken vanuit huis. Maar tegelijkertijd was het percentage werknemers dat zich ongemakkelijk voelde bij de afstand tot hun collega’s nog steeds aanzienlijk. 41 procent van de respondenten gaf aan dat ze zich vermoeider voelden en 26 procent meldde dat ze meer angst hadden door thuis te werken. Een oplossing die populair blijkt te zijn bij werknemers is het hybride werkmodel, waarbij men zowel op afstand als op kantoor kan werken. De helft van de werknemers (50%) stapte medio 2021 over op hybride werken.

Verbondenheid

Ook is gekeken in welke mate werknemers zich verbonden of geïsoleerd voelen. 54 procent van de werknemers geeft aan zich niet geïsoleerd te voelen als ze op afstand werken. 22 procent van de thuiswerkers slaagt er zelfs in om op deze manier nog beter te communiceren met hun collega’s. Het veelvuldige gebruik van communicatiediensten buiten de onderneming maakt betere verbindingen mogelijk, maar verhoogt het risico van ongecontroleerde IT-middelen.

Een van de redenen voor de betere contacten met collega’s kan volgens het onderzoek komen door het toegenomen gebruik van communicatiediensten die niet van het bedrijf zijn. Zo is op Europees niveau bijvoorbeeld het gebruik van niet-zakelijke messengers (56% tot 58%), niet-zakelijke software voor resourceplanning (42% tot 45%), platforms voor webconferenties (79% tot 82%) en sociale netwerken (62% tot 67%) toegenomen.

Ook al kunnen niet-zakelijke communicatiediensten zorgen voor meer verbondenheid, toch is het belangrijk om daar de risico’s van in te zien. De zogenaamde “schaduw-IT”-diensten worden niet ingezet en gecontroleerd door corporate IT-afdelingen en kunnen potentieel gevaarlijk zijn.

Tim de Groot, Territory Manager Benelux & Nordics bij Kaspersky: “Werken op afstand kan voor werknemers aanzienlijke voordelen opleveren. Maar aangezien meer dan 90 procent van alle datalekken wordt veroorzaakt door menselijke fouten, mogen bedrijven het belang niet onderschatten van het leren van werknemers hoe ze het beste veilig kunnen blijven als ze niet op kantoor werken. Bijvoorbeeld hoe ze kunnen voorkomen dat ze slachtoffer worden van phishing via internet of e-mail, maar ook hoe ze accounts en wachtwoorden moeten beheren. Kaspersky en Area9 Lyceum hebben een gratis cursus ontwikkeld om werknemers te helpen veilig thuis te werken, die we iedereen aanmoedigen te bekijken.”

Oplossingen

Daarnaast blijkt dat veel bedrijven de uitdaging aangaan om manieren te zoeken om potentiële burn-outs te helpen beheersen. 83 procent van de bedrijven investeert in opleidingen om kernvaardigheden te verbeteren. Bedrijven bieden ook extraatjes aan, zoals extra betaald verlof of jaarlijkse vakantie (31%), en bieden online welzijnsconsulten en -cursussen aan (30%). Uit het rapport blijkt echter dat er nog veel moet worden gedaan om de toegenomen werklast voor telewerkers te verlichten. Slechts 47 procent van de bedrijven heeft ten minste één praktische maatregel genomen, zoals het inhuren van extra personeel om burn-out bij werknemers tegen te gaan.

Marina Alekseeva, Chief Human Resources Officer bij Kaspersky: “Vandaag de dag is het welzijn van werknemers de focus van veel organisaties. Helaas is er geen ‘one size fits all oplossing’ als het gaat om het ontwikkelen van een welzijnsprogramma, omdat het succes afhangt van de behoeften van alle werknemers. Dergelijke programma’s kunnen psychologische hulp en mindfulness- en fitnessprogramma’s, en juridische en financiële consultatiediensten omvatten om werknemers te helpen om te gaan met negatieve situaties. Het is echter van cruciaal belang om een cultuur te creëren die het voor werknemers comfortabel maakt om over hun emotionele toestand of problemen te praten met hun managers of HR-vertrouwenspersoon.”

Bron: Persberichten