Software neemt binnen het credit management steeds meer taken over van mensen. Dat betekent minder banen, maar ook nieuwe kansen.
Nog niet zo lang geleden beoordeelden medewerkers handmatig de acties bij een debiteur. Er was geen systeem dat voorstelde om te bellen of voor notities. Bijzonderheden schreef je op in een dossier, op een factuur of je onthield ze zelf. Excel was vaak de spil met alle data.
De opkomst van credit management software
Tegenwoordig hebben we credit management software. Het ondersteunt het hele order-to-cash proces. Vanaf het identificeren en accepteren van een klant tot de overdracht aan een incassobureau. Werkzaamheden kosten daardoor minder tijd.
De automatisering blijft niet beperkt tot administratieve taken. Software handelt steeds meer contacten met debiteuren af en medewerkers zien alleen nog de uitzonderingen.
Eén persoon doet nu waar je eerder drie mensen voor nodig had. Het is daarom begrijpelijk dat mensen automatisering als een bedreiging ervaren. Hun banen worden bedreigd door software. Maar het creëert ook nieuwe kansen en die lichten we in dit artikel uit.
Weg met de weerstand
Verandering kun je op verschillende manieren benaderen. Met weerstand of je omarmt het. Wanneer je het laatste doet dan zie je de verandering aankomen. Je blijft misschien kritisch, maar je ziet de kansen die ontstaan.
Danielle Morrill (XFactor Ventures, Mattermark) heeft de slogan: I can see the future, because I live in it today. Ze bedoelt hiermee dat morgen geen verrassing is als je nieuwe ontwikkelingen omarmt.
Waar liggen kansen als medewerker?
Er zijn veel kansen, maar die krijg je niet vanzelf. Ga daarom al aan de slag vanuit jouw huidige baan. Soms biedt een werkgever die optie en anders doe je het zelf. Ook als het privé tijd kost en niet altijd makkelijk is. Het is een investering en geeft controle over jouw toekomst. In plaats van een revolutie wordt de verandering een evolutie.
We bekijken een aantal concrete voorbeelden.
Data analyst
Voor een paar jaren terug was Big Data een term die te pas en te onpas werd gebruikt. Artificial Intelligence is ook zo’n term. Dat neemt niet weg dat data aan de basis van procesverbeteringen en daarmee systemen ligt. Ben je analytisch ingesteld? Dan is data analyst misschien iets voor jou.
Proces analyst
Inzicht in data is stap één, stap twee is die gegevens vertalen naar aangepaste of nieuwe processen. De kennis die je hebt van credit management zet je in voor het uitdenken van de beste processen. Als je dat goed kunt, dan kun je die expertise ook buiten het credit management benutten.
Functioneel beheerder
Iets verder van het directe credit management ligt de rol van functioneel beheerder. In die functie ben je het aanspreekpunt voor de credit management software. Je bent de spil tussen bij het draaiend houden van de software en het doen van aanpassingen.
De beste beller van de wereld
Ook in de toekomst een behoefte blijven voor menselijke interactie. Zowel mondeling als schriftelijk. Het wordt wel een specialisme, want software handelt de makkelijke contacten af. De gesprekken “Wanneer gaat u de factuur betalen?” doe je niet meer.
De beller van de toekomst moet een goede onderhandelaar zijn. Iemand met dossierkennis en empathie. Je krijgt vooral lastige dossiers die niet via een algoritme afgehandeld kunnen worden.
Wil jij die beller zijn? Werk dan aan communicatieve- en onderhandelingsvaardigheden. Een flinke dosis financiële kennis is ook handig. Die heb je nodig in het contact met debiteuren die problematische schulden hebben.
De toekomst verandert
Waar de verandering stopt weet niemand. Waarschijnlijk stopt het niet. De ontwikkelingen hebben een richting en de koers wijzigt in de loop van de tijd. Dat komt door technologische ontwikkelingen en nieuwe wetgeving. Kijk daarom naar de richting. Anticipeer op die richting en besef dat de koers niet in beton gegoten is.
Bron: Credit Expo
Dit artikel is een bijdrage van CE-IT, ontwikkelaar van credit management software. Voor meer informatie, bezoek de website van CE-iT