In 2024 ontving de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bijna 84.000 meldingen, een stijging van ongeveer 10% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze meldingen, bestaande uit vragen en klachten, zijn afkomstig van consumenten (78.000) en bedrijven (6.000) en vormen voor de ACM een belangrijke bron van informatie voor haar toezicht.

Met name het aantal meldingen over ongewenste en misleidende telefonische werving en problemen met webwinkels nam toe. Consumenten klaagden vooral over dropshippers die producten niet leverden, inferieure producten verkochten of problemen veroorzaakten bij retourneren. Om consumenten te helpen hun rechten beter te begrijpen en te benutten, lanceert de ACM op Wereld Consumentendag een reeks uitlegvideo’s over veelvoorkomende consumentenproblemen.

Meer dan 3 miljoen consumenten bezochten de website ACM ConsuWijzer. De meest bezochte pagina bevatte de voorbeeldbrieven. Daarnaast zochten bezoekers vooral naar informatie over hun rechten bij een miskoop online en de regels rondom telefonische werving.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, benadrukt het belang van goede voorlichting: “Naast de informatie op onze website kunnen mensen nu ook onze video’s bekijken over hun rechten bij aankopen. Vaak heb je meer rechten dan je denkt. Wist je dat de garantie op een product niet na twee jaar verloopt, maar dat je daarna vaak nog steeds recht hebt op een goed werkend product? Of dat je bij een aankoop aan de deur of telefonisch recht hebt op 14 dagen bedenktijd, net als bij online aankopen? Dit geldt echter niet voor aankopen in een fysieke winkel. Je recht halen begint bij je recht kennen.”

Omdat consumenten vaak meer rechten hebben dan ze beseffen, biedt de ACM korte, informatieve video’s aan over basisrechten bij aankopen en veelvoorkomende problemen, zoals online aankopen. Consumenten die hun rechten kennen, kunnen bedrijven beter aanspreken op hun verplichtingen. Om dit eenvoudiger te maken, biedt de ACM gratis voorbeeldbrieven met invulhulp aan op ACM ConsuWijzer.

Op Wereld Consumentendag, de dag waarop wereldwijd aandacht is voor consumentenproblemen, lanceert de ACM diverse video’s over consumentenrechten. De onderwerpen variëren van online winkelen en telefonische verkoop tot de Digital Services Act (DSA) en garantie.

Gedurende het jaar volgen meer video’s over onder andere online misleiding, dropshipping, abonnementen, duurzaamheid en bedenktijd. In totaal worden 50 video’s gepubliceerd.

Bron: ACM