Er is een opvallende verschuiving gaande in onze bestedingen. We geven steeds meer geld uit aan abonnementen, ten koste van eenmalige uitgaven. Deze ontwikkeling gaat snel, heel snel. Spotify en Netflix zijn de opvolgers van de cd en de dvd. En niemand koopt tegenwoordig meer software op een cd-rom. Eten laten we bezorgen als maaltijd box, bloemen worden wekelijks aan huis bezorgd en de (tweede) auto leasen we privé.
Subscription-based verdienmodellen
De abonnementeneconomie wordt zowel door nieuwkomers als door traditionele bedrijven omarmd. Bij Blendle, de online aanbieder van losse nieuwsverhalen, kun je sinds januari voor een abonnement kiezen. Unilever kocht afgelopen zomer de Dollar Shave Club. Een bedrijf dat online abonnementen op scheermesjes verkoopt; de eerste maand voor $1. De overstap van een transaction-based verdienmodel naar een subscription-based verdienmodel biedt prachtige kansen: rechtstreeks contact tussen leverancier en klant, een langlopende relatie met die klant, een gegarandeerde omzetstroom en eigen, waardevolle klantdata. Bedrijven die abonnementen verkopen, groeien gemiddeld 9x harder dan bedrijven die dat niet doen.
Waar moet je op letten als je de reis naar abonnementenland wil maken?
Vraag jezelf in de eerste plaats af of je propositie wel geschikt is. Begin er bijvoorbeeld niet aan als je meubels verkoopt. Zaken die klanten maar mondjesmaat aanschaffen, lenen zich niet voor een abonnement. Daarentegen zijn alle zaken die dagelijks, wekelijks of maandelijks worden gebruikt subscriptionable; zeker in het internettijdperk. Punt twee: realiseer je dat abonnementen een veel forser beroep doen op je kasstroom. Je moet zelf voorinvesteren en krijgt pas achteraf betaald. Heeft je omzet wel genoeg kritische massa om dit te dragen?
Drie: of je nou transactional of subscriptional werkt, de betaling vormt altijd een drempel in het aankoopproces. Die drempel moet zo laag mogelijk worden gemaakt. Ga voor de ontzorging van een Europese Incasso. Bied je klanten het gemak van digitaal machtigen voor een periodieke automatische incasso. Met AcceptEmail kan de klant veilig online een eerste betaling doen én direct een machtiging afgeven via email of online. Wij hebben koppelingen met talloze psp’s en ondersteunen vrijwel alle betaalmethodes.
Nummer vier: het is cruciaal dat je facturen je abonnees ook daadwerkelijk bereiken en opgemerkt worden. Email is een medium met een nagenoeg volledige penetratiegraad. Beter nog is het als je facturen channel agnostic verstuurd kunnen worden. AcceptEmails komen goed aan en zien er altijd perfect uit in elke gewenste inbox (email, whatsapp, twitter, sms) al naar gelang de voorkeuren van de klant. Vijf: wees beducht op storneringen. Sportscholen bijvoorbeeld hebben daar ’s met name ’s zomers last van, dan willen nogal wat januari-klanten van hun jaarabonnementen af. Zorg dus voor een geautomatiseerde opvolging zodat storno’s niet kunnen uitgroeien tot een kasstroom-probleem.
Tot slot
Laat je subscription billing process door een gespecialiseerde partij inrichten en uitvoeren. Dan weet je dat je werkt met deskundige mensen en bewezen technieken. Persoonsgegevens moeten veilig zijn, auditverplichtingen nakoombaar. ‘Zomaar’ een abonnementenmodule inbouwen in een administratiepakket kan risicovol zijn omdat je de laatste juridische kaders mist. AcceptEmail heeft application programming interfaces waarmee het factuurproces naadloos aansluit bij bekende grootzakelijke ERP- en CRM-pakketten.
Bron: AcceptEmail