Andries van Daalen, directeur Operaties bij Wehkamp, vindt het de hoogste tijd dat er een discussie komt over de ‘last mile’ in logistiek Nederland. Busjes en vrachtwagens van verschillende vervoerders rijden bijna achter elkaar aan de Nederlands straten door.

Andries van Daalen, operationeel directeur bij Wehkamp.nl, noemt het op de site van Emerce de hoogste tijd dat er een discussie komt over de last mile in logistiek Nederland. Volkomen terecht. Busjes en vrachtwagens van verschillende vervoerders rijden bijna achter elkaar aan de straten door. Dat is niet duurzaam en niet veilig. Hoe kan het beter?

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Elke zichzelf respecterende lokale partij stelt draconische maatregelen voor tegen de vele vrachtwagens en bestelbusjes in hun binnensteden en woonwijken. Het speelveld verandert snel.

Het valt wel mee

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de gevolgen van meer online aankopen op de files. En, het valt allemaal wel mee. Het ‘wild-west’ beeld van door woonwijken crossende bestelauto’s klopt niet. De toename in het bestelautoverkeer draagt niet bij tot meer files. Uit oogpunt van minder transport is de trend naar meer afhalen zelfs een goede ontwikkeling.

De pakketbezorging is in handen van enkele grote spelers. Zij organiseren de bezorging al zo efficiënt mogelijk, bundelen zendingen en voorkomen daarmee dat er onnodige kilometers worden gemaakt, aldus KiM. De belangen van de webwinkel, de consument en de pakketbezorger zitten eigenlijk op een lijn. Kunnen we nu rustig slapen? Helaas niet..

Online winkelen leidt niet tot meer files, maar wel degelijk tot een grotere druk op de woonwijken. Dat ziet Andries van Daalen goed. Aandacht voor veilige, stille en schone laatste kilometers naar de consument blijft nodig of dat nu met elektrische bestelbusjes gebeurt, op afspraak, of via pick-up-points loopt. We kunnen nog niet rustig buiten gaan spelen. Er is meer aandacht nodig voor de laatste kilometers.

De pakketbezorgers zelf zitten niet stil. Dagelijks stromen persberichten binnen met innovatieve concepten met schone voertuigen en slimmere diensten. Daarnaast zijn er een stevige onderzoeksprogramma’s van Dinalog en het KDC van de Hogeschool van Amsterdam.

Anders inkopen

Succesvol innoveren vraagt om strategische samenwerking tussen de webwinkel en de pakketbezorger, waarbij de wensen van de consument bovenaan moeten staan. Anders werkt innovatie simpelweg niet. Als consument krijg ik nog veel te veel pakketbezorgers aan onze vaak gesloten deur, met even zoveel afhaalpunten. Dat moet veel klantgerichter, duurzamer, en zelfs veel goedkoper.

Strategisch samenwerken doe je niet met veel bezorgpartners. Dat beperkt zich tot enkele partners, die vervolgens samen ook weer horizontaal samenwerken. Die samenwerking bereik je ook niet als je elke jaar opnieuw kiest voor de goedkoopste pakketbezorger.

De inkoop van logistieke diensten gaat traditiegetrouw op basis van verdeel-en-heers met snoeiharde prijsonderhandelingen. De markt verandert snel. Er komt minder spelers, terwijl de online omzetten toenemen en de consumenten meer willen. Het speelveld voor de laatste kilometers is straks alleen nog maar weggelegd voor Eredivisie-spelers. Zouden de inkopers bij de webwinkels dat nu al beseffen?

De pakketbezorgers

De vraag is ook of de pakketbezorgers zelf al klaar zijn voor die strategische samenwerking. Hun accountmanagers zijn getraind in bikkelharde onderhandelingen, niet in samenwerking in teams met klanten. Gladde praatjes moeten plaats maken voor gedegen analyses van het distributienetwerk. Hun interne processen zijn alles behalve op transparantie en het delen van informatie ingericht. En, samenwerken met aartsrivalen in de sector? Lopen ze daar echt warm voor?

Afstemming

Wehkamp.nl geeft een duidelijk signaal af aan de pakketbezorgers. Het moet anders. Wehkamp.nl zelf heeft hiervoor zelf de belangrijkste sleutel in handen; het contact met de consument. Afstemming is nodig van de ketenprocessen, open en transparante informatie en een gezamenlijke planning. De pakketbezorger kan dan echt die strategische partner van Wehkmap zijn. De toegevoegde waarde zit niet enkel in lagere kosten, en meer duurzaamheid, maar vooral in het betere bedienen van consumenten.

Het adagium moet zijn: It takes two to tango!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.  

Bron: www.delaatstemeter.com