“Het zijn gekke tijden” zegt Atradius directeur Bert Bruning.
Hij doelt daarmee niet alleen op de aanhoudende financiële crisis, maar ook op het tegenstrijdige gedrag van een groot aantal bedrijven. “Ze besteden wel meer aandacht aan hun creditmanagement, maar ze lijken minder zuinig op het leverancierskrediet.” Dat het in de loop van 2012 economisch nog wat minder zou gaan, dat was vorig jaar al voorspeld. De problemen in een aantal Zuid-Europese landen zijn wat groter dan verwacht. “Dat alles betekent ook dat we als kredietverzekeraar meer uitkeren. Ook in Nederland. Vooral in de bouwsector zijn de claims hoog.”
Minder crisisgevoel
Een gevolg is ook dat veel bedrijven failliet gaan. “Het aantal B2B -faillissementen heeft in de eerste helft van 2012 een recordhoogte bereikt”, constateert Bruning. “Maar het gekke is dat we met z’n allen toch niet dat crisisgevoel hebben van een paar jaar geleden. Veel minder in elk geval dan in 2008 toen de bankencrisis als een donderslag bij heldere hemel kwam.” We wennen eraan? “Wennen is het woord niet, maar ik zie wel dat bedrijven zich er steeds beter op instellen. Zoals je ook de uitrusting van je boot aanpast als je gaat varen met een slechte weersverwachting. Onze klanten nemen vaker maatregelen om tijdig te kunnen incasseren. Ze zitten er meer bovenop. En dat is uiteraard verstandig.”
Leverancierskrediet garanderen
Maar Bruning ziet ook ‘iets raars’. “Onze klanten zijn dus wel intensiever bezig met creditmanagement; ze realiseren zich beter dan ooit dat de winst pas echt is gemaakt als de rekening is betaald. Maar we zien ook dat er in Nederland nog steeds heel veel bedrijven zijn die hun cijfers niet op tijd of niet snel genoeg deponeren bij de Kamer Van Koophandel.” En dat is niet verstandig, oordeelt Nederlands grootste kredietverzekeraar. “Wij kunnen het leverancierskrediet alleen blijven garanderen als bedrijven voldoende open zijn over hun bedrijfsresultaten. Want die cijfers geven ons inzicht in de kredietwaardigheid.”
Analyseren en beoordelen
Krediet verzekeren. Dat is wat Atradius vanuit 160 kantoren in 45 landen al tientallen jaren doet. “En dat is waar we goed in zijn”, zegt de algemeen directeur met terechte trots. “Wij analyseren en beoordelen of het verstandig is om bedrijven krediet te geven. Dat betekent dat ook wij in deze gekke tijden de vinger steviger aan de pols moet houden. Als we vandaag de dag een bouwbedrijf analyseren en we hebben cijfers tot medio 2011, dan kunnen we daar wel iets uit afleiden. Maar omdat de maanden daarna niet zo gemakkelijk waren, willen we ook graag weten wat er in die periode is gebeurd. Vandaar mijn oproep aan de bedrijven: wees opener, geeft meer informatie en vooral: geef actuele informatie.”
Openheid is voorwaarde
Het verbaast Bruning dat ‘hele volksstammen’ de cijfers niet bij de Kamer van Koophandel deponeren. “En ook als wij het vragen, komen ze er niet mee.” Wie iets verbergt… die staat er niet zo goed voor. Zou dat de reden zijn? ”Bij sommige misschien”, raadt Bruning. “Maar bij de meeste kan ik me dat niet voorstellen. Negen van de tien bedrijven waar ik kom, doen het hartstikke goed; leveren een mooi product, hebben goed management en nemen maatregelen die passen bij deze niet eenvoudige tijden. Daarom is mijn advies: wees ook zuinig op het leverancierskrediet. Dat is gratis krediet voor de bedrijven. Maar voldoende openheid is wel een voorwaarde.”
Atradius is naast GGN, Inkasso Unie en OnGuard, hoofdsponsor van de 8e Credit Expo op woensdag 14 november 2012 in het Nieuwegein Business Center. U vindt Atradius op standnummer NB.35
Bron: www.creditexpo.nl