Schouwen is voor waterschap Hunze en Aa’s een terugkerend periodiek proces met als belangrijkste doel een goede staat van onderhoud van (functionele) sloten die niet tot het stelsel van hoofdwatergangen behoren, maar wel van belang zijn voor de waterhuishouding.

Dit proces is tijdrovend en kostbaar. Naast de hoeveelheid brieven die worden geproduceerd is ook de inzet van veel mankracht nodig om schouwprocessen nauwkeurig en volledig uit te kunnen voeren. Waterschap Hunze en Aa’s maakt gebruik van de schouwapplicatie ProcessPro Schouw van CenterOne. Door middel van de (web-API) koppeling tussen ProcessPro en Postex, kan het schouwproces sneller en efficiënter worden afgehandeld.

Koppeling ProcessPro & Postex:

  • Circa 60 schouwers in het veld en 5 backoffice medewerkers hebben eind 2017 succesvol de nieuwe oplossing in gebruik genomen
  • Binnen enkele dagen waren de eerste schouwkaarten succesvol afgesloten
  • Brieven worden digitaal verstuurd via Postex
  • Automatische uitwisseling van de statusinformatie van verzonden berichten

Voordelen voor Hunze en Aa’s:

  • Verbeterd schouwproces
  • Betere kwaliteit van gegevensverwerking
  • Sneller inzicht in status van locaties en waterlopen
  • Efficiëntere bedrijfsvoering

Quote Rogier Bakker, stafmedewerker Veiligheid en Voldoende Water, Waterschap Hunze en Aa’s

“Door de koppeling tussen Postex en ProcessPro worden schouwbrieven nu automatisch en elektronisch verstuurd naar de onderhoudsplichtigen. Hierdoor verloopt het proces sneller en efficiënter omdat we minder handelingen hoeven te verrichten. Het maakt ons werk een stuk eenvoudiger en verbetert de communicatie met de burgers en bedrijven”

Bron: Postex