Dat lijkt de vraag te zijn die consumenten zorgen baart in veel van de landen die in de November editie van de Atradius Market Monitor aan bod komen.
Het woord 'nerveus' beschrijft treffend de Amerikaanse economie. De consumenten-bestedingen lijken momenteel relatief gezond, maar dat is wellicht gewoon et gevolg van het seizoensgebonden 'terug naar school'-effect (ouders moesten voor hun kinderen school- en studiemateriaal kopen). De onderliggende trend van het Amerikaanse consumentenvertrouwen is nog steeds zwak. Er wordt dan ook agevreesd dat dit bij de aanstaande tussentijdse verkiezingen zal uitmonden in woede en in een duidelijke motie van wantrouwen in het economische beleid van de regering.
In Tsjechië is de consument nerveus over de wolken aan de horizon, hoewel de economische barometer de afgelopen maanden regelmatig op zonnig stond. Ook in Portugal zien we de laatste tijd tekenen van herstel, maar die lichtpuntjes zijn vermoedelijk geen lang leven beschoren nu premier Jóse Sócrates bezuinigingsmaatregelen doordrukt
die het consumentenvertrouwen zullen ondermijnen.
In België zijn er ook tekenen van nervositeit, in afwachting van de aanstelling van een nieuwe regering en de harde bezuinigingsmaatregelen die ongetwijfeld zullen volgen. Het WK voetbal gaf slechts heel even een impuls aan de Zuid-Afrikaanse economie. Het land worstelt nog steeds met diepgewortelde problemen, zoals een ongelijke verdeling van de rijkdom en een hoge werkloosheid.
In deze Market Monitor is er één land dat tegen de trend lijkt in te gaan: Nederland.
De werkloosheid gaat er in dalende lijn en het consumentenvertrouwen staat er op zijn hoogste niveau sinds januari, waardoor de bestedingen van huishoudens toenemen.
Maar zelfs hier bestaat de kans dat de consument de broekriem zal aanhalen zodra het
parlement het bezuinigingspakket van de nieuwe regering heeft goedgekeurd.
Klik hier om de volledige market monitor van november 2010 te downloaden.
Bron: Atradius.nl