8 vragen aan Wilbert van de Donk, voorzitter van de Koninklijke Beroepsvereniging van Gerechtsdeurwaarders (KBvG)
Bij het woord ‘deurwaarder’ denkt u misschien aan iemand die uw huis leeg komt halen. Dit idee hebben veel mensen, volgens Wilbert van de Donk. Hij is voorzitter van de Koninklijke Beroepsvereniging van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Toch klopt dat beeld niet helemaal. Al op het moment dat u een boete of openstaande rekening niet betaalt, komt de (gerechts)deurwaarder in actie. Wij vroegen Wilbert wat er precies gebeurt als u te maken krijgt met een (gerechts)deurwaarder. En hoe u dan het beste kunt handelen.
1. Laten we beginnen met de vraag: wat is het verschil tussen een deurwaarder en een gerechtsdeurwaarder?
“Wanneer mensen het over een ‘deurwaarder’ hebben, gaat het in 90% van de gevallen over een gerechtsdeurwaarder. Gerechtsdeurwaarders gaan over alle schulden en boetes die niet van overheden zijn. Bijvoorbeeld: niet-betaalde huur, een openstaande telefoonrekening of een tandartsrekening. Al zijn er een paar uitzonderingen: voor studiefinanciering en verkeersboetes wordt ook een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. Er zijn nog twee andere typen deurwaarders: met de belastingdeurwaarder krijg je te maken als je je belastingen niet betaalt. En de gemeentedeurwaarder komt langs als je openstaande parkeergelden of andere schulden van de gemeente hebt.”
2. En wat is het verschil tussen een gerechtsdeurwaarder en een incassobureau?
“Een incassobureau mag je per mail of brief een betalingsherinnering sturen. Een gerechtsdeurwaarder mag dat ook, net als de belasting- of gemeentedeurwaarder, maar heeft nog meer rechten. Zo mag hij of zij aan je deur langskomen, uitspraken van de rechter afhandelen en beslag leggen op je spullen of inkomen. Gerechtsdeurwaarders werken in opdracht van schuldeisers. Die worden soms weer vertegenwoordigd door een incassobureau. Gerechtsdeurwaarders staan dus altijd tussen de schuldeiser en degene met een schuld in.”
3. Wat zijn de taken van een gerechtsdeurwaarder precies?
“Veel mensen denken dat een gerechtsdeurwaarder pas langskomt aan het einde van de rit, om je huis leeg te halen. Dat is niet waar. Tijdens het hele proces is een gerechtsdeurwaarder in beeld. Meteen wanneer een rekening niet betaald is, stuurt hij of zij je een aanmaning. Dat is een brief waarin staat dat je een bepaalde rekening nog moet betalen. Ook kan hij of zij je bellen, mailen of sms’en. Op dat moment hoef je nog geen bijkomende kosten voor bijvoorbeeld beslaglegging te betalen.
“Beslag leggen op je spullen doen we echt pas in het uiterste geval”
Reageer je niet op de herinneringen, dan komt een gerechtsdeurwaarder bij je aan de deur met een dagvaarding. Dat is een uitnodiging om naar de rechtbank te komen. Hoe snel dat is, hangt af van het type schuld. Als je de huur niet betaalt, staat de deurwaarder meestal snel op de stoep. Gaat het om een openstaande tandartsrekening, dan gebeurt dat veel later.
Na de rechtszaak komt de deurwaarder weer langs om je op de hoogte te brengen van de uitkomst, ook als je niet naar de rechtbank bent gekomen. Ook zorgt de gerechtsdeurwaarder dat de uitspraak wordt uitgevoerd. In sommige gevallen betekent dit dat er beslag op je spullen of inkomen gelegd wordt.”
4. En wat gebeurt er daarna met iemands spullen?
“Die worden in het openbaar verkocht op een veiling. De kosten van de gerechtsdeurwaarder worden afgetrokken van de opbrengst van de spullen. Met de rest van het geld worden de openstaande rekeningen betaald. Dat is het uiteindelijke doel. Maar beslag leggen op je spullen doen we echt pas in het uiterste geval. Daar gaan zeker drie huisbezoeken aan vooraf. En we proberen het te voorkomen. Het is namelijk best heftig.
We doen zo’n veertig à vijftig huisbezoeken per dag. Bij het grootste gedeelte van deze bezoeken gaat het alleen om het afleveren van papieren aan particulieren, niet om beslaglegging. Soms gaat het om schulden van bedrijven. Dan moeten we grotere dingen innemen, zoals de voorraad en machines van een fabriek. En af en toe leggen we beslag op een vliegtuig of een schip in de haven. Dat doe je met een groter team, en is best spannend.”
5. Waar mag een gerechtsdeurwaarder wel beslag op leggen, en waarop niet?
“Een gerechtsdeurwaarder mag beslag leggen op alles wat geld waard is. Dus je rekeningen, je meubels, je televisie, je auto. Maar ook op je inkomen. Wel is er een beslagvrije voet: op dat deel van je inkomen mag geen beslag gelegd worden. Je moet namelijk wel een basisbedrag hebben om van te kunnen leven. Een gerechtsdeurwaarder mag ook geen beslag leggen op je etensvoorraad, je beddengoed en de kleding die je draagt. De koelkast mag dan weer wel meegenomen worden.”
6. Hoe kun je het beste reageren als er een gerechtsdeurwaarder voor je deur staat?
“Wat je het eerste kunt doen als je twijfelt: vragen om een legitimatie. Iedere gerechtsdeurwaarder heeft zo’n bewijs dat door de minister van Justitie is uitgegeven. Krijg je een brief of mail en weet je niet zeker of het van een (gerechts)deurwaarder komt, check dan de website www.registergerechtswaarders.nl. Is iemand daar niet op te vinden, dan klopt er iets niet. Neem dan contact op met de politie. Ook bij een buitenlands bankrekeningnummer moet je gewaarschuwd zijn. Er zijn namelijk best wat criminelen actief.
“Verzet je niet en verstop je ook niet”
Goed, weet je zeker dat iemand een officiële gerechtsdeurwaarder is? Neem de stukken die hij je geeft dan aan. Je mag altijd om extra uitleg vragen. Komt iemand beslag op je spullen leggen? Het is misschien lastig, maar accepteer het. Zo’n besluit komt nooit uit de lucht vallen. Verzet je niet en verstop je ook niet. Dan roep je nog meer ellende over jezelf af. Uiteindelijk komt een gerechtsdeurwaarder terug met een slotenmaker en zelfs een politieagent. Gelukkig gebeurt dat weinig.
Zo’n situatie kun je voorkomen door op tijd te betalen of schuldhulpverlening te zoeken. En neem altijd contact op met de deurwaarder.”
7. Hoe helpt de Koninklijke Beroepsvereniging voor Gerechtsdeurwaarders je dan?
“Wij hebben 160 individuele kantoren in Nederland. De hele dag door telefoneren onze medewerkers met mensen. Ze beantwoorden vragen en geven uitleg bij een bepaalde beslissing. Ik kan het iedereen aanraden: krijg je een brief, pak dan meteen de telefoon en bel een deurwaarderskantoor. Het slechtste wat je kunt doen, is de brief wegstoppen. Dat lost het probleem niet op. Vraag om hulp. Iedereen heeft er voordeel van als een rekening betaald wordt. Ons uitgangspunt is: waar het kan, moet een rekening betaald worden. Komt iemand er echt niet uit, dan zoeken we een andere oplossing. Dat kan bijvoorbeeld een betalingsregeling zijn, of schuldhulpverlening.”
8. Wat moet je doen als je vindt dat je niet goed behandeld bent door een gerechtsdeurwaarder?
“Het eerste dat je kunt doen, is het indienen van een klacht bij de deurwaarder zelf. Een gerechtsdeurwaarder moet je netjes behandelen. Elke deurwaarder heeft een klachtenregeling. Meestal vind je die op de website van het deurwaarderskantoor. Deze stap wordt vaak overgeslagen, maar neem echt eerst contact op met de deurwaarder zelf en bespreek waar je mee zit. Werkt dat niet, dan kun je naar de tuchtrechter in Amsterdam. Die legt de klacht voor aan een onafhankelijke rechter. Als laatste kun je een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.”
Waarom brengt de Nationale ombudsman dit?
De Nationale ombudsman ontvangt vaak klachten van mensen die problemen krijgen door invorderingsmaatregelen van overheidsinstanties.In deze visual laten we zien waar u op mag vertrouwen als de overheid schulden bij u int. Heeft u een klacht over een gerechtsdeurwaarder? Probeer het probleem eerst met hem of haar zelf op te lossen. Komt u er niet uit? Omdat de gerechtsdeurwaarder afspraken niet nakomt? Of omdat u geen reactie krijgt? Neem dan contact met ons op. Ook als u door toedoen van de overheid verder in de schulden komt. Bel gratis met 0800 – 335 55 55 of dien online een klacht in. Wij staan voor u klaar.
Bron: Nationale ombudsman