Als trainer/coach sta ik er vaak versteld van dat maar weinig bedrijven een goede kostenberekening doorvoeren.
Debiteurenbeheerders mogen dan wel zelf kiezen hoe vaak en op welke manier ze klanten aanmanen, maar een duidelijke visie op de rendabiliteit van de acties ontbreekt vaak. En dat is zonde.
Het doel van een afdeling debiteurenbeheer beperkt zich niet alleen tot het innen van openstaande schulden, maar het gaat veel verder dan dat. Zo moet de winstgevendheid van de omzet worden bewaakt door doordachte en efficiënte acties te ondernemen. Die acties gaan samen met KPI’s. De afdeling heeft een duidelijk gedefinieerd doel nodig, waarop ze beoordeeld kan worden en waarop ze zich kan focussen. Hetzelfde geldt voor elke individuele debiteurenbeheerder. Er kan, wanneer nodig, met gerichte training bijgestuurd worden.
Stel minimumdoelen
Een goed incassosysteem kan voor de gewenste marge per debiteurenbeheerder zorgen. Door uit te rekenen wat de headcount per medewerker is, kunt u gemakkelijk minimumdoelen stellen.
Hieronder vindt u een simpel voorbeeld van hoe een late betaling kan leiden tot een daling van de winstmarge.
Een debiteurenbeheerder kost het bedrijf 7.000 euro (all in). De winstmarge op de verkoop bedraagt bij correcte betaling 20%. De medewerker recupereert per maand 120.000 euro. Als dit correct binnen termijn betaald was, had dat € 24.000 opgeleverd. Maar door alle kosten die hiervoor gemaakt zijn (kosten van de debiteurenbeheerder en zijn acties), daalt de winstmarge naar 14,2% (24.000 euro – 7.000 euro = 17.000 euro).
Betere rendabiliteit door meer te incasseren met minder acties
Hoe meer de debiteurenbeheerder dus int en hoe minder acties hij hiervoor moet ondernemen, des te rendabeler de verkoop. Communiceer hierover met uw medewerkers. Creëer een cultuur waarin mensen verantwoordelijkheid nemen, maar waarbij ze ook niet vergeten doelgericht en met focus op de winst te werken. In zo’n cultuur kan debiteurenbeheer renderen.
Bron: Graydon Blog