“Fraude hoort bij de webshop business wordt wel eens gezegd” Maar het is natuurlijk absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geen of nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude. Voor een branche die dit jaar de grens van 18 miljard omzet zal naderen is het verontrustend dat het antwoordt hierop uitblijft.
Schattingen over de totale omvang van de fraudes lopen uiteen van honderd tot enkele honderden miljoenen aan fraude per jaar. Een jaar geleden werd Zalando voor €18,5 miljoen slachtoffer van online fraude. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, niet betalen bij een achteraf betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld wordt.
Volgens Luke Liplijn directeur van databedrijf Consumatrix is er niet echt een oplossing op dit moment. “De Politie heeft een poosje geleden de website mijnpolitie.nl gelanceerd zodat kopers online handmatig gecheckt kunnen worden, maar dit blijkt onvoldoende effectief. Handmatig een check doen wanneer je duizenden orders per dag moet verwerken is geen optie en op mijnpolitie.nl is maar een klein % van de fraudeurs te vinden. De grootste groep online fraudeurs detecteer je hier niet mee en heeft een geringe pakkans, dit werkt georganiseerde misdaad in de hand.” Aldus Luke Liplijn
Samenwerkingsverband webshops
Een oplossing waar Consumatrix aan werkt onder de naam CreditCheck.nl is het delen van branche specifieke informatie. Bij andere branches gebeurt dit al geruime tijd, onder andere zorgverzekeraars, banken en telecombedrijven beschikken al langer over dergelijke samenwerkingsverbanden waarbij men informatie uitwisselt over fraudeurs en wanbetalers. Het te starten samenwerkingsverband tussen webshops heeft uiteraard een financieel maar zeker ook een maatschappelijk belang. Het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van goederen of diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen is soms ook zelfbescherming. Bijvoorbeeld mensen die onder curatelen staan kunnen zelf geen bestelling doen maar wel wanneer dit door de bewindvoerder gebeurt. CreditCheck.nl wil een registratiesysteem starten van personen en bedrijven die bij minimaal 3 aangesloten webshops een openstaande vordering hebben.
Privacy & ethiek
Consumatrix heeft inmiddels een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens naar deze manier van gegevensverwerking. De protocollen waarin deze gegevensverwerking is uitgeschreven streeft naar objectieve registratie en houdt o.a. rekening met de bewaartermijnen van frauduleuze registraties. Er moet ook een geschillencommissie komen die bij eventuele vragen van betrokkenen hoor en wederhoor kan bieden daarnaast kunnen consumenten gegevens over eigenregistratie(s) opvragen.
Bron: www.creditexpo.nl