Begin dit jaar presenteerde Bos Financial Services – een handelsnaam van Bos Incasso – een drietal innovatieve producten, die goed aansluiten op de voortdurend veranderende wereld van het credit management. Bos Incasso verbreedt daarmee haar palet aan financiële dienstverlening.
De reden dat Bos Incasso hiermee is gestart heeft te maken met de actualiteiten omtrent verzuim, financiële problemen en de explosieve toename van loonbeslagen, waarmee werknemers én werkgevers steeds vaker geconfronteerd worden. Speciaal voor werkgevers neemt Bos Financial Services de administratieve en financiële rompslomp die loonbeslagen van werknemers veroorzaken uit handen. Daarnaast verzorgt dit kantoor budgetbeheer en een besparingscheck voor werknemers en particulieren.
Bos Incasso werkt nauw samen met LAVG Gerechtsdeurwaarders. Beide kantoren zijn als eerste gecertificeerd volgens de nieuw norm van Maatschappelijk Verantwoord Incasseren (MVI). Gerechtsdeurwaarders, incassobureaus en opdrachtgevers die dit keurmerk voeren, laten zien dat zij op een transparante en klantvriendelijke manier hun werk doen. Hierin wordt niet gekozen voor de harde incassoaanpak, maar streven naar een reële en sociale oplossing voor de schuldenaar.
Maurits Colly is commercieel manager van Bos Incasso en Bos Financial Services. In die rol stuurt hij de drie nieuwe producten commercieel aan. Een vraaggesprek.
Wat is de gedachte achter de wens van BFS om de verwerking van loonbeslagen te gaan verzorgen?
“We zijn hiermee begonnen nadat wij in gesprekken met onze opdrachtgevers hoorden dat zij als werkgever steeds vaker te maken krijgen met personeel dat een loonbeslag krijgt opgelegd door een deurwaarder. Het idee is dat Bos Financial Services de administratieve en juridische rompslomp, die de verwerking van loonbeslagen met zich meebrengt, helemaal uit handen neemt van de werkgever. Dat zijn arbeidsintensieve en tijdrovende werkzaamheden voor werkgevers. Wij gaan voor de werkgever in gesprek met de deurwaarders en de schuldeisers van hun werknemers. De werkgever kan zich dan richten op zijn eigenlijke werkzaamheden en dat geeft rust.”
Hoe gaat dat in zijn werk?
“Een deurwaarder legt loonbeslag bij een werkgever. Die zegt: ‘Meneer Jansen werkt bij u, en hij heeft een betalingsachterstand. Wij gaan beslag leggen op een deel van zijn salaris.’ Die werkgever heeft vervolgens de verplichting om maandelijks een bepaald bedrag van het salaris van meneer Jansen af te storten op de rekening van de betreffende deurwaarder. Wat Bos Financial Services dan voor zo’n werkgever kan doen, is de hele administratie van dit loonbeslag uit handen nemen, om zo zijn werkdruk te verminderen. Maar dat is nog maar het begin.”
Wat is dan de volgende stap?
“Een volgende stap kan zijn dat wij aan de werkgever vragen of het mogelijk is om met meneer Jansen om de tafel te gaan zitten, omdat er – ogenschijnlijk – een disbalans is tussen zijn inkomsten en uitgaven. Het gaat dus altijd in samenspraak met de werkgever. Dit inventarisatiegesprek is kosteloos voor zowel werkgever als werknemer. Het is echter nooit verplicht, want als een werkgever dat zou willen opleggen werkt het niet. Wij kunnen vervolgens inzicht geven en helpen om balans te brengen tussen de maandelijkse inkomsten en uitgaven van meneer Jansen. Zo kunnen we nieuwe loonbeslagen, incassokosten en andere problemen voorkomen. Dat is dus budgetbeheer. Er zijn wel gradaties in. Als meneer Jansen daarmee akkoord gaat, nemen wij zijn administratie over. Wij zorgen er dan voor dat de vaste lasten betaald worden en de schulden worden voldaan. Voor de een is dat prettig, omdat het rust geeft. Een ander wil alleen ondersteuning in zijn administratie en voor de rest alles zelf blijven doen. Uiteraard kan dat ook!”
Hoe reageren werkgevers daar doorgaans op?
“Werkgevers besteden heel veel tijd aan de vitaliteit van hun werknemers. Denk maar aan een fietsplan, sporten en vervoer van de zaak en dat soort secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden. Maar wat dus nog ontbrak was financiële ondersteuning van de zaak, terwijl er wel steeds meer mensen financieel onder druk komen te staan. De financiële zorgen kunnen tot veel onrust, stress, verzuim en verminderde arbeidsproductiviteit leiden. Werkgevers vinden het in eerste instantie vaak lastig, omdat ze het als een privéprobleem van hun werknemers zien. Daar willen ze liever een beetje buiten blijven. Aan de andere kant levert de afhandeling van loonbeslagen werkgevers veel extra werk op. Ook komt door geldzorgen van werknemers de arbeidsproductiviteit in het geding. Om die redenen mag je er als werkgever best iets van vinden, zonder gelijk veroordelend te zijn. Zowel met budgetbeheer als de afhandeling van loonbeslagen kunnen wij voor rust in een bedrijf zorgen. En een werkgever krijgt uiteindelijk weer een vitale medewerker terug.”
En wat is de reactie van werknemers?
“De bereidheid van werknemers om hier aan mee te werken is heel belangrijk. Als mensen er voor open staan, is het slagingspercentage heel hoog: zo rond de 80 procent. Mensen willen doorgaans heel graag, maar kunnen het gewoon niet. Wij gaan er dan voor zorgen dat ze het weer wél kunnen. Maar het ‘willen’ is de belangrijkste voorwaarde. We merken bovendien dat veel mensen een heel slecht overzicht hebben van hun eigen financiële administratie, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Als wij dan die administratie gaan ordenen, zien we dat er rust bij mensen ontstaat. Alleen al het feit dat aan hun problemen wordt gewerkt, haalt de druk van de ketel.”
Als iemand op wiens salaris loonbeslag is gelegd zijn baan verliest, gaan jullie dan door met zo’n traject?
“Ja hoor. Wij gaan een overeenkomst aan met de werknemer: dat is onze klant. Sommige werkgevers kiezen ervoor om voor een aantal maanden een werkgeversbijdrage te leveren in de maandelijkse kosten van het budgetbeheer; anderen werkgevers leveren geen werkgeversbijdrage, maar faciliteren deze dienstverlening wel.”
Komt het door de economische crisis dat er meer behoefte aan deze vorm van budgetbeheer is?
“Nee, om alles aan de crisis op te hangen gaat me wat te ver. We hebben duidelijk te maken met een reset van de maatschappij. Hoe het een paar jaar geleden was, gaan we voorlopig niet meer krijgen. We hebben te maken met een nieuwe realiteit. Voorheen was het zo dat er heel veel schaamte en gêne was over financiële problemen. Nu zien we dat het aantal mensen dat bij de voedselbank loopt enorm stijgt; hetzelfde geldt voor problemen met bijvoorbeeld hypotheken. Tegenwoordig is alles wat meer bespreekbaar. We hebben het idee dat de sociale druk ook wat verandert: vroeger ‘moest’ je minstens twee maal per jaar op vakantie, en ‘moest’ je dit en ‘moest’ je dat.. Nu durven mensen gewoon hardop te zeggen: ‘Het lukt niet meer!’. De schaamte gaat er een beetje af, al zullen ze ook weer niet direct op een feestje roepen: ‘Jongens, ik zit in de financiële problemen!’”
Deze tijd vraagt om een mentaliteitsverandering?
Ja, maar dat is meer mijn persoonlijke mening. We hebben te lang gedacht: the sky is the limit. Nu komen we er langzaam achter dat die vlieger toch niet helemaal opgaat. Uitgaven die twee of drie jaar geleden heel vanzelfsprekend waren, zijn nu voor veel mensen een probleem. Het is voor consumenten heel moeilijk om te downsizen. In die bewustwording willen we mensen graag begeleiden. In plaats van te kijken wat je niet meer kunt doen, kun je ook kijken wat je nog wél kunt doen. Het principe van het glas dat halfleeg of halfvol is. Uiteraard moet je er wel voor waken om te belerend over te komen. Mensen die wat meer te besteden of ogenschijnlijk meer te besteden hadden, merken nu dat ze toch echt wat minder kunnen kopen en dat ze keuzes moeten gaan maken. Het heeft dus te maken met bewustwording: wat betekent het voor mij? Maar ook met keuzes maken: wat ga ik wel doen en wat niet?”
En dan komt de besparingscheck om de hoek kijken?
“Inderdaad! Voor veel mensen geldt het credo dat een druppel niets kost. Maar als ik jou mijn autosleutels geef en vraag om mijn benzinetank vol te druppelen, ben je zo vijftig euro verder. Een druppel heeft dus wel degelijk waarde, maar slechts weinigen kennen de waarde van die druppel. Veel mensen betalen elke rekening met het idee dat het maar een druppel is op de gloeiende plaat. Denk aan abonnementen, kabel, mobiele telefonie, energie, noem maar op. We betalen dat zonder ons af te vragen of we deze zaken niet slimmer in kunnen kopen. Daarvoor hebben wij de besparingscheck bedacht. Samen met de klant brengen wij in kaart wat die allemaal betaalt. Vervolgens krijgt hij of zij van ons een rapport, als terugkoppeling. Wat kan er eventueel – onder vergelijkbare voorwaarden – voordeliger? En op het moment dat jij dat wilt, gaan we dat ook voor je regelen.”
Maar aan die besparingscheck hangt toch ook weer een prijskaartje?
“Dat klopt. Onze besparingscheck kost 70 euro. Dat bedrag brengen we echter alleen in rekening als we een jaarlijkse besparing van minstens 70 euro kunnen realiseren.”
Voor 70 euro kun je toch niet zo heel veel checken?
“Maar wij wel! Als iemand zich voor de besparingscheck aanmeldt, volgt een telefonische intake. Wij stellen dan een aantal vragen. Op basis van de antwoorden maken wij een analyse, en daarna komen we met een advies. Als het een besparing oplevert van laten we zeggen €59,-, brengen wij niets in rekening. Je kunt er dus nooit op achteruit gaan.”
De besparingscheck is een dienstverlening voor particulieren?
“Ja, maar sommige werkgevers bieden dit product ook aan. We merken dat bedrijven – nu de salarissen niet of nauwelijks meer stijgen – de besparingscheck gaan aanbieden als een soort secundaire arbeidsvoorwaarde. De werkgever faciliteert het dan en voegt het aan de loonstrook toe, of presenteert het via intranet. De werknemer kan dan zelf beslissen of hij van de besparingscheck gebruik maakt of niet.
Waar valt er – kort door de bocht – voor consumenten nog het meeste te besparen?
“Toch nog steeds op kabelabonnementen en energie, maar ook op mobiele telefonie en abonnementen in het algemeen. Maar bij de besparingscheck gaat het vooral om de bewustwording. Waar geef ik mijn geld aan uit en doe ik dat wel aan de juiste dingen? En hoe ga ik op een zo efficiënt mogelijke manier met mijn financiën om?”
Begeeft Bos Financial Services zich met budgetbeheer en besparingscheck niet steeds meer op het terrein van de professionele schuldhulpverlening?
“Schuldhulpverleningsorganisaties zijn veelal gemeentelijke instellingen. Hierbij speelt op dit moment dat er ook binnen de gemeenten moet worden bezuinigd en dus ook bij de schuldhulpverlening. Dan ontstaat er een ietwat vreemde hefboom: meer aanvragen, tegenover minder geld en mensen om deze aanvragen te behandelen. Dit komt de snelheid en kwaliteit van de schuldhulpverlening veelal niet ten goede, terwijl iemand met een schuldhulpverleningsvraag juist gebaat is bij snelheid. Het spreekwoordelijke kalf is vaak al verdronken, terwijl wij juist inzetten op snelheid, duidelijkheid, het bieden van perspectief en ontzorgende en preventieve werking. We merken dat het bieden van dit perspectief, geboden door onder andere de snelheid, een verlichting geeft bij de mensen. Wij hebben geen wachtlijsten en kennen de markt heel goed.
Het is juist nu belangrijk om zo snel mogelijk te ontdekken wat de mogelijkheden van mensen zijn. Waarom zou het maanden moeten duren voor er een juiste en volledige opgave komt van de schulden? Het gevaar is dat in die tijd de schulden alleen maar oplopen. Wij zijn in staat binnen twee of drie weken een goed overzicht van de schulden te hebben. Dan kun je aan het werk!
Op deze wijze kunnen we ook invulling geven aan het begrip Maatschappelijk Verantwoord Incasseren (MVI), waarbij het principe wordt nagestreefd dat het incasseren met oog voor de belangen van opdrachtgever, incasseerder én debiteur hoog in het vaandel staat. In dit opzicht heeft de slogan die wij sinds jaar en dag voeren een vooruitziende blik: zacht als het kan, hard als het moet.”
Maar snijdt u zich als incassobureau niet in de eigen vingers, als u debiteuren leert om goed met geld om te gaan?
“Nee, dat zien wij totaal niet zo. Het is een ontwikkeling in de samenleving. Je moet niet blind zijn voor deze ontwikkelingen. Wij vinden dat we een taak in de maatschappij hebben. Op het moment dat wij iets signaleren, wenden wij onze kennis en kunde aan om mensen te helpen. Uiteindelijk heeft iedereen daar baat bij.”
De wereld van het credit management is heel erg in verandering de laatste jaren. Heeft u die indruk ook?
“Jazeker. Het gaat steeds meer naar de voorkant: het voorkomen van schulden, want voorkomen is beter dan genezen. Op het moment dat wij kunnen voorkomen dat mensen een betalingsachterstand ontwikkelen, hoeven we niet meer te genezen. Onze opdrachtgevers hebben uiteraard liever dat mensen geen achterstanden hebben en ze geen incassobureau hoeven in te schakelen. We constateren in de wereld van het creditmanagement steeds meer bewegingen naar de pre-incassofase. Daar heeft de Wet maximering buitengerechtelijke incassokosten ook aan bijgedragen. Hoe ga je voorkomen dat iemand een aanmaning krijgt? Hoe voorkom je dat er een gerechtelijk traject moet worden opgestart? Dat zijn allemaal vraagstukken waar we met onze opdrachtgevers over nadenken. Dat is een ambitie die van beide kanten komt.”
Kunnen wij Bos Incasso verwachten op de 9e Credit Expo op donderdag 7 november in het Nieuwegein Business Center?
“Bos Incasso is zoals elk jaar weer van de partij. Wij vinden het een heel waardevol evenement. Het is een uitstekende gelegenheid om te laten zien dat wij er ook zijn! En niet eens als acquisitiemiddel, maar ontspannen en met daadkracht.”
Kijk voor meer informatie op www.bosfinancialservices.nl of bezoek Bos Incasso op standnummer 4 tijdens de aankomende Credit Expo.
Bron: www.creditexpo.nl