Eén Europa is zakelijk gezien natuurlijk mooi, maar als een klant in het zuiden van Spanje niet betaalt, rijdt u er niet snel even heen om verhaal te halen. Gelukkig zijn er drie Europese wetten die u tegen internationale wanbetalers beschermen. Bovendien heeft u zelf verschillende mogelijkheden om internationale wanbetaling te voorkomen.

WANBETALING: NIET ALTIJD UIT ONWIL

Veel betalingsproblemen met Europese klanten zijn niet te wijten aan onwil, maar aan administratieve rompslomp. Daarom is de  (SEPA) in het leven geroepen, waardoor het nu gemakkelijker is binnen de Europese Unie betalingen met dezelfde betaalmiddelen af te handelen. Er zal echter altijd een categorie klanten blijven die uw factuur wél uit onwil terzijde legt. Daarom zijn er drie Europese wetten die u beschermen tegen internationale wanbetalers:

  1. De Europese betalingsrichtlijn. Deze richtlijn is bedoeld om betalingen tussen ondernemingen uit verschillende Europese lidstaten te bespoedigen. Kernpunt is dat in alle lidstaten één uniforme betalingstermijn van zestig dagen geldt.
  2. Het Europees betalingsbevel. Als de wanbetaler toegeeft dat de schuld bestaat en als hij zich niet verdedigt, helpt deze wet de schuldvordering sneller te innen. Dit kunt u doen door online formulieren in te vullen en een vaste procedure van tien stappen te volgen.
  3. De Europese procedure voor invordering. Deze  procedure is bedoeld voor de invordering van bedragen tot 2.000 euro. Ook deze procedure bestaat uit tien stappen en maakt gebruik van formulieren die u online kunt invullen.

U kunt de hiervoor genoemde formulieren downloaden van het Europees e-justitieportaal. De tien te volgen stappen staan beschreven in de ePaper ‘Deze drie wetten beschermen u tegen Europese wanbetalers’ die u gratis kunt downloaden.

INTERNATIONALE WANBETALING VOORKOMEN

Of het bij wanbetaling nu gaat om onwil of niet – het is altijd beter problemen te voorkomen. Daarom doet u er goed aan bij handel met klanten in Europese landen een strak credit management toe te passen. Screen uw klanten vooraf en laat internationale betalingen niet te lang ongemoeid. Houd uw openstaande facturen dus goed bij.

Daarnaast hoeft u niet direct naar de rechter te stappen als betaling uitblijft. U kunt ook eerst een internationaal incassobureau inzetten. Deze bureaus kennen de lokale manieren en gebruiken – en kunnen daardoor ter plaatse druk uitoefenen om uw facturen te innen. Zorg er wel voor dat het incassobureau een aanspreekpunt in Nederland heeft.

Meer informatie over de drie Europese wetten en over het voorkomen van internationale wanbetaling vindt u in de gratis ePaper ‘Deze drie wetten beschermen u tegen Europese wanbetalers’ van Graydon.

Bron: Graydon Blog