De kredietwaardigheidstoets van consumenten wordt minder betrouwbaar als bij de inkomens- en lastentoets de bedragen vooraf al zijn ingevuld. Mogelijk lenen klanten daardoor meer dan ze kunnen betalen. Dit is een conclusie uit het onderzoek dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) samen met een telecomaanbieder heeft gedaan naar het effect van vooraf ingevulde bedragen op het invulgedrag van hun klanten.
De AFM houdt sinds 1 januari 2017 toezicht op alle Nederlandse telecomaanbieders. Bij een lening voor de aanschaf van een mobieltje van meer dan €250 moeten deze aanbieders sinds mei vorig jaar, verplicht vragen naar het inkomen en de vaste lasten van hun klanten. Dit om te voorkomen dat klanten teveel lenen en vervolgens niet kunnen terugbetalen.
De AFM heeft geconstateerd dat bijna alle telecomaanbieders op hun websites gebruik maken van vooraf ingevulde waarden. Afhankelijk van de gezinssituatie worden automatisch bedragen ingevuld bij de inkomen en lasten, die de klant vervolgens zou moeten aanpassen naar zijn situatie.
Vooraf ingevulde bedragen niet passend
Volgens telecomaanbieders worden klanten geholpen met het invullen van de juiste gegevens als er vooraf bedragen worden ingevuld. Uit het onderzoek blijkt echter dat consumenten hierdoor niet altijd hun daadwerkelijke inkomen en lasten opgeven. Veel klanten laten de vooraf ingevulde waarden onveranderd staan. Hierdoor wordt het risico op overkreditering groter.
De AFM concludeert op basis van het onderzoek dat het vooraf invullen van gegevens over inkomen en lasten niet passend is in het kader van het voorkomen van overkreditering en heeft de telecomaanbieders opdracht gegeven hiermee te stoppen. Telecomaanbieders hebben hier gehoor aan gegeven.
In de toekomst gaat de AFM vaker het effect meten van aanpassingen in de keuzeomgeving van financiële producten op websites. Dit draagt bij aan een betere bescherming van consumenten.
Bron: AFM