Een nieuw kabinet moet minimaal 1 miljard euro per jaar extra investeren in verkeer en vervoer. Dat staat in de mobiliteitsagenda die een brede coalitie van vervoerders en openbaar vervoerbedrijven vandaag presenteert. Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW, neemt de agenda in ontvangst.

Groei

Die investeringen zijn nodig om de bezuinigingen van de afgelopen jaren te compenseren en vanwege de stevige groei van de mobiliteit, met name in de Randstad. Daarnaast moet snel meer geëxperimenteerd worden met nieuwe vervoersconcepten; aanpassing van wetgeving hiervoor nodig. Meer aandacht voor fietsen, verdere vergroening van de mobiliteit en een veiliger mobiliteit zijn andere aandachtspunten voor een nieuw kabinet.

Inhaalslag

Volgens de coalitie, waaraan onder meer TLN, ANWB, KNV, RAI en OV-bedrijven deelnemen, neemt tot 2021 de congestie op de weg toe met 38 procent. Sommige treinen en bussen in de spits in de Randstad zitten bomvol en om de klimaatafspraken van Parijs te halen is een enorme inhaalslag nodig. De mobiliteitssector neemt alleen al zo’n 25 procent van de CO2-uitstoot voor zijn rekening en dit blijft groeien zonder extra maatregelen.

NL Next Level

‘De agenda geeft goed weer wat de problemen zijn, de financiële middelen die nodig zijn en hoe je het kunt organiseren’, zegt De Boer. Begin volgend jaar komt VNO-NCW op basis van dit stuk met een concreet uitgewerkte investeringsagenda, met de titel Sustainable Urban Delta. ‘Daarin staan we stil bij wat ondernemers samen met de overheid kunnen doen om te zorgen voor echte veranderingen, innovatie en werkgelegenheid. Zo kan een nieuw Kabinet straks gelijk uit de startblokken’, aldus De Boer.

Bron: VNO-NCW