‘VNO-NCW is blij dat haar pleidooi voor een groot investeringsoffensief in de infrastructuur wordt overgenomen door het kabinet.’ Dat zegt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer in reactie op het overleg dat het kabinet voert met de vier grote steden over financiering van grote openbaarvervoerprojecten in de Randstad.

Invest NL eerste stap

‘Via publiek-private investeringen kunnen we voorkomen dat straks heel Nederland vaststaat’, aldus De Boer. Hij bepleitte al eerder hoogwaardige OV-projecten, in combinatie met bijvoorbeeld een vliegveld in of aan zee, om te zorgen dat Nederland niet vastloopt, met overvolle treinen en files als gevolg. ‘Met de Tweede Maasvlakte en de Westerscheldetunnel is al bewezen dat het kan. En met de oprichting van investeringsbank Invest NL is een eerste stap gezet.’

Noord/Zuidlijn

Het kabinet kijkt met de vier grote steden naar de mogelijkheden om private partijen als de pensioenfondsen in interesseren in financiering van projecten. De overheid heeft daar zelf niet genoeg geld voor. Het gaat onder meer om de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol en een lightrailverbinding naar de toekomstige wijk De Binkckhorst in Den Haag. De Boer: ‘Zaak is nu om snel rendabele plannen uit te werken en uit te voeren.’

Banengroei

Een investeringsoffensief is volgens De Boer ook zeer nuttig met het oog op de afzwakkende economie. ‘Zo wordt een extra vraagimpuls gecreëerd die de banengroei op peil kan houden.’

Bron: VNO-NCW