Samenwerking in de groothandel op basis van data alignment kan een margeverbetering tot 2,5 procent opleveren, binnen een termijn van drie jaar.

TNO presenteerde vorige week de resultaten van een onderzoek bij de Nederlandse groothandel bij het ABN AMRO World Tennis Tournament.  Met name de faalkosten in de inkoop- en verkoopprocessen door gebrek aan transparantie en het niet uitwisselen van data zijn hoog: 20 tot 35 procent.

Samenwerking in de groothandel op basis van data alignment kan een margeverbetering tot 2,5 procent opleveren, binnen een termijn van drie jaar. Dit zit in lagere administratieve en logistieke kosten, minder faalkosten en derving en beter inzet van werkkapitaal. Die margeverbetering is voor de hele Nederlandse groothandel 10 miljard euro. Je hoeft alleen maar te bukken om het te pakken.

Troebel water

Sectoren als handel en transport laten miljarden liggen door geen data te delen in de keten. Niet met hun klanten en leveranciers, en al helemaal niet met hun collega’s. Waar zit de angst?

Een ondernemer in de groothandel voegde mij vorige week bij een seminar over transparantie op het ABN Amro-tennistoernooi in Ahoy toe dat het echt beter vissen is in troebel water. Zijn vader had het hem nog geleerd: “Achtung! Feind hort mit”. Ook mijn opa, een echte handelaar, zei dat steeds als we de etiketten van de leveranciers van de dozen moesten halen.

Die Feind

Aan het eind van het seminar stond ook een andere ondernemer op. Hij stelde de vraag wie dan toch ‘die Feind’ was waarnaar die vader verwees. Is dat je naaste collega-concurrent, of komt de vijand vandaag uit een compleet andere hoek?

Amazon, die kwam met kantoorartikelen, en Apple met de iPad maken het leven van veel kantoorartikelenhandels nu wel erg zwaar. Bol.com die zich werpt op de markt voor doe-het-zelf artikelen? Wat gaat dit betekenen voor Karwei en Gamma. Spotify en iTunes, bedrijven die de muziekindustrie nu weer reanimeren.

Booking.com, dat wereldwijd reizigers toegang geeft tot kleine, onafhankelijke familiehotels, heeft een marktaandeel van 50 procent in de Europese hotelboekingen. Die bedrijven varen juist prima bij meer transparantie. En, er is eigenlijk geen sector meer waar geen transparantie is.

Wie is vandaag uw echte vijand? Misschien juist wel die oude gedachte dat transparantie niet goed is. Vissen in troebel water? Mijn advies: gooi uw hengeltje eens uit in helder water… wie weet wat u straks allemaal vangt.

Bron: www.delaatstemeter.com