Ruim veertig procent van de bedrijven met minstens tien werknemers gebruikt één of meer accounts op sociale media.
Bij drie kwart van de grote bedrijven (500 of meer werknemers) wordt gecommuniceerd via sociale media, bij kleine bedrijven (10 tot 20 werknemers) is dit 36 procent.
ICT-bedrijven lopen voorop
Vooral bedrijven in de Informatie- en communicatiebranche gebruiken sociale media, 79 procent. Ook in de horeca is het percentage hoog (65 procent). In de bouw- en de transportsector is het aandeel veel kleiner (circa 25 procent). Verder blijft eveneens de industrie wat achter. Hier gebruikt één op de drie bedrijven sociale media.
Vooral voor marketing
De meeste bedrijven die sociale media gebruiken, doen dit om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketingdoeleinden (68 procent). Ruim vier op de tien bedrijven werven personeel, verkrijgen meningen van klanten, of werken samen met zakenrelaties via sociale media. Informatie uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.
Kleine bedrijven: veel samenwerking via sociale media
Samenwerking met zakenpartners is voor kleine bedrijven een belangrijke toepassing van sociale media. Grote bedrijven gebruiken sociale media juist vaak om personeel te werven. Daarnaast gebruiken veel grote bedrijven sociale media om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf. Bij kleine bedrijven is dit aandeel met ongeveer een derde veel kleiner.
Sociale netwerken het populairst
Sociale netwerken zijn onder bedrijven de populairste vorm van sociale media. Ruim één op de drie heeft een account bij een sociaal netwerk. Eén op de vijf bedrijven plaatst (micro)blogs op bijvoorbeeld Twitter, of deelt filmpjes en foto’s via websites. Wiki’s zijn minder populair.
Bron: CBS