
Het consumentenvertrouwen in Nederland is in februari opnieuw gedaald, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Voor de vijfde maand op rij is de stemming onder consumenten negatiever dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -32, ten opzichte van -28 in januari. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde.
Herstel van vertrouwen stagneert in 2024
Na het dieptepunt in oktober 2022 leek het consumentenvertrouwen zich voorzichtig te herstellen, maar deze trend stokte in de loop van 2024. Met een waarde van -32 ligt het consumentenvertrouwen in februari ruim onder het twintigjarig gemiddelde van -10. Ter vergelijking: de hoogste stand ooit werd in januari 2000 gemeten (36), terwijl in september en oktober 2022 een historisch dieptepunt werd bereikt (-59).
Consumenten negatiever over economisch klimaat
Consumenten zijn in februari pessimistischer over de economie dan in januari. De deelindicator voor het economisch klimaat daalde van -50 naar -54. Zowel de beoordeling van de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de verwachtingen voor de komende twaalf maanden verslechterden.
Koopbereidheid afgenomen
Ook de koopbereidheid nam verder af. Deze indicator kwam in februari uit op -17, tegen -14 in januari. Consumenten waren negatiever over hun financiële situatie in zowel de afgelopen als de komende twaalf maanden. Daarnaast werd het moment voor grote aankopen als minder gunstig beoordeeld.
Het CBS meet het consumentenvertrouwen maandelijks sinds april 1986 via het consumentenconjunctuuronderzoek. De vertrouwensindex wordt bepaald aan de hand van vijf deelvragen, waarbij het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt berekend. Een score van 100 duidt op volledig vertrouwen, terwijl -100 op volledig pessimisme wijst.
Bron: CBS