De stemming onder consumenten is in maart opnieuw iets positiever, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen stijgt 2 punten en komt uit op 16. Dat is de hoogste waarde sinds juli 2007. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verbeterde. Het CBS publiceert rond elke vijftiende werkdag van de maand over het consumentenvertrouwen.
Met 16 ligt het consumentenvertrouwen in maart ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Oordeel over economisch klimaat en koopbereidheid verbetert
Consumenten oordelen in maart positiever over de economie dan in februari. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 33, tegen 29 in februari. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde.
De koopbereidheid neemt iets toe in maart. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 6, tegen 4 in februari. Consumenten vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen, maar zijn iets negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Het oordeel over de financiële situatie in de komende 12 maanden veranderde niet.
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt sinds april 1986 maandelijks telefonisch uitgevoerd. Het CCO is uitermate geschikt voor gebruik van meer moderne waarneemtechnieken. Het CBS heeft het afgelopen jaar een nieuw ontwerp voor het CCO gemaakt. Internet zal voor het CCO de primaire waarneemmethode worden. Ook is de vragenlijst geschikt gemaakt voor de smartphone. Respondenten kunnen met een QR-code rechtstreeks in de vragenlijst komen zonder te hoeven inloggen.
De definitieve overstap op de nieuwe waarneemmethode is voorzien in april 2017. Op dat moment komen nieuwe reeksen van de indicatoren Consumentenvertrouwen, de Koopbereidheid en het Economisch Klimaat en onderliggende vijf vragen vanaf april 1986 beschikbaar.
Bron: CBS