De stemming onder consumenten is in november gelijk gebleven, meldt CBS. Het consumentenvertrouwen komt net als in oktober uit op 12. Dat is de hoogste waarde in ruim negen jaar. Consumenten oordelen positiever over het economisch klimaat. De koopbereidheid daalde daarentegen licht.
Met 12 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Oordeel over economisch klimaat neemt toe
Consumenten oordelen in november positiever over de economie dan in oktober. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 24, tegen 20 in oktober. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbetert.
De koopbereidheid neemt in november af. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 5, tegen 7 in oktober. Consumenten zijn vooral negatiever over hun toekomstige financiële situatie. Verder vinden consumenten de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.
Consumenten verwachten daling werkloosheid
De verwachting van consumenten over de toekomstige werkloosheid verbetert aanzienlijk en is op het hoogste punt na januari 2008. Bijna 39 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal dalen, ruim 25 procent voorziet een stijging. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee uit op 13. Gisteren maakte CBS ook bekend dat de werkloosheid in oktober verder gedaald is. Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten.
Bron: CBS