In januari viel het kabinet vanwege de toeslagenaffaire, waarbij duizenden huishoudens jarenlang onterecht als fraudeur werden bestempeld en tot tienduizenden euro’s aan toeslagen moesten terugbetalen. Een belangrijke rol was hierin weggelegd voor de Belastingdienst, die extreem streng optrad bij betalingsachterstanden van de gedupeerden. Door dit soort voorbeelden verschuift – terecht of onterecht – er steeds meer macht naar de ‘schuldenaar’ en vist de schuldeiser steeds vaker achter het net.
Daarmee wordt het alleen maar belangrijker om de signalen van je klanten goed te begrijpen. Kan de schuldenaar straks de rekening niet betalen? Dan heeft jullie bedrijf steeds minder rechten. Hoe goed ken je de klant? Weet jij welke signalen kunnen duiden op betalingsachterstanden? Wanneer incasseer je zelf en wanneer moet je de zaak écht overdragen aan een incassobureau? En hoe groot is het belang van het voortraject hierin? Lees alles over een beter voortraject in deze whitepaper van MaxCredible.