In de afgelopen 10 jaar is het Nederlandse incassostelstel flink opgeschud. Er is veel media aandacht geweest voor mensen met schulden en welke impact het op de samenleving heeft. Uit het recente IBO-rapport blijkt dat de maatschappelijke impact van schulden de Nederlandse samenleving 8,5 miljard kost.
Wat kunnen schuldeisers, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders nog doen om de maatschappelijke schade verder te beperken of nog beter, juist om te buigen naar een positieve impact?
De onderzoekers van het IBO-rapport hebben een aanpak ontwikkeld die gericht is op het voorkomen van schulden, verkorten van de doorlooptijd en het verlagen van de kostenoploop. Het IBO-rapport geeft 6 essentiële maatregelen en 14 praktische tips als advies.
De essentiële maatregelen zijn:
- Integraal schuldenoverzicht
- Eén overheidsincasso
- Zorgplicht gerechtsdeurwaarders
- Collectief afbetalingsplan
- Aanscherpen kwaliteitseisen
- Eén helder schuldentraject.
De praktische maatregelen (geclusterd) zijn:
- Ondersteunen financiële zelfredzaamheid
- Strenger reguleren kleine kredieten (inclusief buy now, pay later)
- Verlaging invorderingskosten en oploop boetes
- Betere inzet preferente positie van publieke schuldeisers
- Gerichtere vroegsignalering met structurele financiering.
De onderzoekers stellen dat dit pakket vaan maatregelen er toe leidt dat er minder mensen zijn met problematische schulden en de samenleving beter af is.
Veel schuldeisers en incassobedrijven hebben de afgelopen jaren gewerkt aan het verbeteren van de communicatie, verbeteren van de betaaloplossingen en bieden op een of andere manier hulp aan. Dit kan allemaal vast nog veel beter, maar er zijn behoorlijke stappen gezet.
Veel van de maatregelen die de onderzoekers van het IBO-rapport voorstellen zijn door de schuldeisers en de incassobedrijven zelf niet uit te voeren, daar zal de overheid keuzes in moeten maken. Maar een van de maatregelen waar het bedrijfsleven wel wat aan kan doen is het verlagen van de invorderingskosten.
Een vriendelijke brief sturen aan iemand die geen afloscapaciteit heeft waarin de schuld door de kosten verdrievoudigd, mist in de context van een betere schuldenaanpak dan volledig zijn doel.
Onderdeel van sociaal incasseren zou ook moeten zijn het zo laag mogelijk houden van de incassokosten. Verschillende partijen die hiermee bezig zijn denken onder andere na over een financiële footprint als onderdeel van een impactmeting. Dit sluit goed aan op het advies in het IBO-rapport.
Bedrijven investeren veel in het winnen van nieuwe klanten waarbij de klant centraal stellen en klanttevredenheid steeds belangrijker is geworden. Maar bij veel bedrijven geldt dit zolang de klant betaalt. Zodra er een betaalachterstand ontstaat, waarbij debiteurenbeheer geen onderdeel meer is van de customer journey, wordt het proces rondom inning van de achterstand leidend, soms ten koste van de klant. En als het contact met de klant en een betaling niet binnen het interne proces gerealiseerd was, wordt het tegen het laagste tarief aan een incassobureau uitbesteed.
Gelukkig is de laatste jaren deze traditionelere visie op hoe om te gaan met klanten die een betaalachterstand hebben aan het veranderen en ontstaat er bij steeds meer bedrijven een nieuwe visie waarbij debiteurenbeheer en externe incasso ook onderdeel geworden is van de customer journey. Er wordt nagedacht over hoe te communiceren met klanten die gebukt gaan onder schulden en daar veel stress van ervaren, er wordt meer maatwerk in de betaaloplossingen geboden en doorverwezen naar instanties die kunnen helpen bij schulden.
Een volgende belangrijke stap is het verlagen of afschaffen van de incassokosten, een van de aanbevelingen uit het IBO-rapport. Bedrijven kunnen hierdoor meer maatschappelijke impact maken en zich onderscheiden van de concurrentie die klanten alleen centraal stellen zolang er op tijd betaald is.
Op deze manier kunnen schuldeisers met een geringe investering een groot maatschappelijk probleem substantieel verkleinen.
Faircasso is partner van Credit Expo 2024, dat op donderdag 7 november in 1931 Congrescentrum in ‘s-Hertogenbosch zal plaatsvinden. Wilt u meer weten over Faircasso, neem dan contact op via de website. Wilt u persoonlijk kennismaken met Faircasso, breng dan een bezoek aan Credit Expo op 7 november 2024 (stand 15). U kunt u zich hier kosteloos registeren (mits u tot de doelgroep behoort).
Bron: Faircasso