Voor zakendoen met 13 van de belangrijkste 18 sectoren in Nederland geldt een verhoogd risico op wanbetaling. Dat blijkt uit de jaarlijkse wereldwijde risicoanalyse van landen (70) en sectoren (18) die is uitgevoerd door kredietverzekeraar Allianz Trade. Wereldwijd komen de sectoren bouw, textiel en metaal het slechtst uit de bus. Wat opvalt is dat het risicobeeld van nagenoeg alle sectoren nog altijd slechter is dan in de pre-corona periode.
Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade, is het risicoprofiel van Nederland ongunstiger dan het gemiddelde in de eurozone. “Op wereldschaal kent 87% van de sectoren een ‘gemiddeld’ tot ‘hoog’ risico. Zakendoen in Azië blijkt relatief veiliger, terwijl Latijns-Amerika de meeste risico’s kent.” De sectorrisicobeoordeling van Allianz Trade richt zich op de kans op wanbetaling door bedrijven, gemeten in vier niveaus: van laag tot hoog (groen, geel, oranje, rood). In Nederland scoren 13 sectoren oranje, vorig jaar waren dit er nog 14. Ter vergelijking, landen zoals Italië, Portugal, Zwitserland en de Scandinavische landen doen het duidelijk beter, terwijl België en Nederland de slechtste scores hebben in West-Europa.
Zwakke vraag en overcapaciteit
Geeroms legt uit dat bij de risicoanalyse vier belangrijke factoren worden bekeken: marktvraag, winstgevendheid, liquiditeit en de specifieke omstandigheden van de sector. Deze factoren worden tegen de bredere economische achtergrond geplaatst. Zo blijft de industriële sector kampen met een overcapaciteit en een zwakke vraag, vooral in de eurozone. De economische groei blijft beperkt; Allianz Trade verwacht dit jaar en volgend jaar een wereldwijde groei van slechts +2,8%. In de VS vertraagt de groei naar +1,7% in 2024, terwijl de eurozone uitkomt op +1,4%. De Chinese economie zal naar verwachting afnemen tot +4,3% in 2025.
Kwetsbaarheid van sectoren
Geeroms identificeert drie trends in de risicoanalyse. Allereerst zijn er sectoren met zwakke vraag en beperkte prijszettingsmacht, zoals de papier-, chemische-, agrarische- en textielindustrie. Beperkte groei en margedruk blijven hier de vooruitzichten domineren. Daarnaast zijn er sectoren die nog altijd problemen ondervinden in de toeleveringsketen, zoals de transport- en energiesector. Hoewel de vraag hier redelijk veerkrachtig is, blijven operationele en geopolitieke uitdagingen aanhouden. Ten slotte zijn er sectoren met stabiele of verbeterende vooruitzichten, zoals de farmaceutische industrie en IT-diensten, die profiteren van trends als kunstmatige intelligentie, duurzaamheid en vergrijzing. In sectoren als de auto-industrie, transport en machinebouw is enig herstel zichtbaar, na zware verliezen in de afgelopen jaren.
Sectoren in Nederland
Voor Nederland zijn belangrijke sectoren agrifood, retail, bouw en transport. Welke wereldwijde trends beïnvloeden het risicoprofiel van deze sectoren volgens Allianz Trade?
Agrifood
Ondanks uitdagingen zoals klimaatverandering en geopolitieke spanningen, blijft de agrifoodsector stabiel en veerkrachtig. De wereldwijde marktwaarde van deze sector zal naar verwachting stijgen van 8,3 biljoen USD in 2021 naar 12,5 biljoen USD in 2029. Belangrijke groeifactoren zijn bevolkingsgroei en technologische vooruitgang. Minpunten zijn de hoge kosten voor energie en grondstoffen, terwijl een pluspunt het prijszettingsvermogen van de sector is.
Retail
Hoewel veel retailers met dalende verkoopvolumes te maken hebben, hebben ze dit weten te compenseren door hogere prijzen door te berekenen aan consumenten. Aan de kostenkant zorgen stijgende lonen, hoge energieprijzen en oplopende financieringskosten voor druk op de marges. Pluspunten zijn de aanzienlijke spaarbuffers van consumenten in ontwikkelde economieën, sterke arbeidsmarkten en loongroei. Minpunten: de sector is sterk conjunctuurgevoelig en ondervindt hevige concurrentie, met name van e-commerce.
Bouw
De bouwsector kampt nog steeds met tegenvallende activiteiten, maar herstel ligt in het verschiet. De forse stijging van rentes en bouwmaterialen lijkt over het hoogtepunt heen te zijn. Structurele ontwikkelingen, zoals verduurzaming, vergroening en smart cities, stimuleren de bouw. Daarnaast worden investeringen in infrastructuur steeds belangrijker. Minpunten blijven de grote conjunctuurgevoeligheid, het tekort aan gekwalificeerd personeel en de toenemende regelgeving op milieugebied.
Transport
De transportsector is verantwoordelijk voor bijna 25% van de wereldwijde CO2-uitstoot. De internationale regelgeving rondom de vermindering van broeikasgassen wordt steeds strenger, wat grote gevolgen heeft voor de sector. Bedrijven die hun vloot sneller verduurzamen, winnen aan concurrentievermogen en kunnen beter hun prijzen bepalen. Een voordeel is dat overheden steeds meer investeren in infrastructuur, zoals wegen, havens en spoorwegen. Tegelijkertijd blijft de volatiliteit van brandstofprijzen een groot nadeel, aangezien brandstof de grootste kostenpost is voor transportbedrijven. Ook neemt de kritiek op de milieueffecten van transport toe, wat de concurrentiedruk vergroot, vooral binnen de luchtvaart.
Risico op wanbetaling
Volgens Geeroms bevindt de economie zich momenteel in een fragiele balans. “De economische groei is beperkt en veel sectoren kampen met margedruk, wat het risico op wanbetalingen vergroot. Bedrijven betalen hun rekeningen steeds later om hun liquiditeit te beschermen, en niet-betaling kan de volgende stap zijn. In deze onzekere economische omstandigheden adviseer ik bedrijven om extra waakzaam te zijn op tijdige betalingen van facturen en direct in te grijpen bij te late betalingen.”
Bron: Allianz Trade