Verbinding, het afgelopen jaar heeft dit woord ineens een hele andere betekenis gekregen. Waar we elkaar normaal gesproken continu fysiek ontmoetten, werd dat begin 2020 in één klap helemaal anders. Het was de start van een ‘nieuw normaal’. En dat geldt niet alleen voor het fysiek ontmoeten, oftewel de connectie met elkaar. Doordat we van de een op de andere dag volledig vanuit huis moesten werken, is de verbinding met de klant verandert en zijn de technologie en de adoptie daarvan in een stroomversnelling gekomen. De grote vraag luidt: ‘Gaan we ooit nog terug naar het oude normaal?’ Waarop de vervolgvraag is: moeten we dat eigenlijk wel willen? We leven nu in een compleet nieuwe wereld en daar moeten we ons aan aanpassen. Als we kijken naar de financiële afdeling is verbinding altijd onmisbaar geweest. Gestroomlijnde processen die allemaal op elkaar aansluiten vormen een belangrijke onderdeel van een succesvolle organisatie. Maar hoe zorg je er als financiële afdeling voor dat je processen zo zijn afgestemd dat je continu werkt aan verbinding op alle facetten?
Menselijk contact is de basis
Uit de jaarlijkse FinTech Barometer, het onderzoek van fintech-bedrijf Visma | Onguard, blijkt dat momenteel twee op de vijf finance professionals (41%) de verbinding mist met de organisatie. Niet gek natuurlijk als je je bedenkt dat maar liefst driekwart minimaal de helft van de tijd vanuit huis werkt. En wanneer je de finance professional vraagt wat hij het leukste vindt aan zijn werk, is de top drie heel duidelijk: contact met klanten (26%), de beste oplossing creëren voor klanten (25%) en positieve feedback ontvangen van klanten (18%). Oftewel: de klant en het menselijk contact maken het werk van de finance professional. Uiteindelijk zijn we natuurlijk ook allemaal mensen en krijgen we het meeste energie van anderen. Als financiële afdeling is het dan ook belangrijk om het contact tussen klant en finance professional bovenaan de prioriteitenlijst te zetten. Daar zijn de professionals goed in, ze krijgen er energie van én het vergroot de kans op een terugkerende klant – ondanks bijvoorbeeld betalingsproblemen.
Technologie als hulpmiddel
Maar hoe zit het dan met alle handelingen die finance professionals moeten verrichten? Uit het onderzoek blijkt dat niet-werkende systemen (27%), achter facturen aangaan (15%) en handmatige, repetitieve taken (14%) als een last worden beschouwd. Klinkt natuurlijk logisch als je je bedenkt dat menselijk contact juist energie geeft. Om de finance professionals in hun kracht te zetten en dergelijke taken zoveel mogelijk bij ze weg te nemen, is het belangrijk om de juiste technologie in te zetten. Gespecialiseerde software zorgt er namelijk voor dat bijvoorbeeld het order-to-cash proces volledig geautomatiseerd wordt uitgevoerd. Deze technologie verbindt alle deelprocessen binnen het order-to-cash proces naadloos met elkaar en zorgt ervoor zorgt dat alles gestroomlijnd verloopt. Dit betekent dat handmatige, repetitieve taken voor een groot deel tot het verleden behoren, omdat het debiteurenbeheer via automatische workflows verloopt. Hierdoor hoeven finance professionals niet in alle gevallen meer zelf achter facturen aan. Software neemt niet alleen taken over, maar denkt ook vooruit en ondersteunt de finance professional in zijn oordeel richting de klant. Zo kan kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld voorspellen of een klant tijdig gaat betalen. De finance professional heeft vervolgens de mogelijkheid om hierop te anticiperen, nog voordat het te laat is.
Verbinding zorgt voor samenspel tussen mens en technologie
Wanneer de technologie kan zorgen voor de verbinding tussen alle belangrijke processen binnen het order-to-cash proces, krijgt de finance professional ruimte om de connectie te zoeken met de klant. Software zorgt voor geautomatiseerde waardoor het grootste gedeelte van de klanten wordt bediend. Zo ontstaat er tijd en ruimte voor de finance professional om maatwerk te leveren. Maatwerk om (opnieuw) de connectie met de klant te zoeken én om het beste resultaat voor de organisatie te realiseren. Op deze manier zorg je er als financiële afdeling voor dat zowel de organisatie, collega’s, klant én technologie naadloos met elkaar in verbinding staat. Ook in deze tijd waarin het zoeken naar verbinding voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg. En dat vormt natuurlijk weer de basis voor een succesvol bedrijf.
Bron: Creditexpo.nl