Duizenden ondernemers zoeken hulp vanwege financiële problemen, signaleert de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Het aantal ondernemers dat belt naar het nummer 0800-8115 voor hulp bij geldzorgen, neemt elke maand toe. Ook via de digitale test op Geldfitzakelijk.nl vallen de grote problemen op. Dit is aanleiding voor een nauwere samenwerking met de Kamer van Koophandel om ondernemers in zwaar weer te adviseren.
Sinds de lancering van Geldfitzakelijk.nl, in oktober 2020, hebben ruim 12.000 ondernemers de digitale financiële fitheidstest op Geldfitzakelijk.nl ingevuld. Meer dan de helft van deze ondernemers heeft het financieel zo zwaar dat ze er zelf niet meer uitkomen. Ze trekken aan de bel en vragen daadwerkelijk hulp. De ondernemers worden doorgeleid naar bijvoorbeeld het programma Zwaar Weer van de Kamer van Koophandel, schuldhulploketten in de gemeente of speciale zzp-adviseurs. De NSR benadrukt hoe belangrijk het is om bij geldzorgen snel de stap te zetten naar hulp. Alleen zo kan je voorkomen dat geldzorgen kunnen uitgroeien tot armoede en schulden.
Heftige verhalen
Niet alleen online vallen de problemen op, maar ook stijgt het aantal telefoontjes dat binnenkomt bij 0800-8115; het gratis telefoonnummer voor hulp bij geldzorgen. Frederieke Kokol geeft leiding aan het callcenter en vertelt: “We horen steeds vaker heftige verhalen van ondernemers. Ze zien hun inkomsten flink dalen of zelfs opdrogen. De ondernemers vertellen bijvoorbeeld dat bepaalde regelingen niet toereikend zijn voor hen. Als je dan hoort dat ze het niet meer zien zitten met hun bedrijf, dan grijpt dat wel aan.”
Veel ondernemers zijn op zoek naar een luisterend oor en iemand die mee kan kijken naar wat er nog mogelijk is. Frederieke vervolgt: “Wij kunnen dat luisterend oor zijn. Ook denken wij mee in de mogelijkheden waar zij zelf nog niet aan hadden gedacht, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, MKB Doorgaan of een lokaal loket van de gemeente. Wij zijn blij dat we met Geldfitzakelijk.nl en het telefoonnummer 0800-8115 ook ondernemers kunnen helpen met een gerichte doorverwijzing naar de best passende hulp bij hun individuele situatie.”
Bron: NSR