Een op de drie finance professionals (32%) zag een vaste klant van zijn organisatie in 2024 failliet gaan. Dat blijkt uit onderzoek van Flanderijn, onder ruim 500 finance professionals die betrokken zijn bij debiteurenbeheer. Het toenemende aantal faillissementen maakt ook dat finance professionals een strenger beleid hanteren. Zo geeft 34 procent aan dat zijn organisatie sinds 2024 bij het selecteren van klanten strenger is geworden op de kredietwaardigheid.

Andere aanpak sinds 2024

Niet alleen de selectie van nieuwe klanten wordt anders aangepakt, ook huidige klanten worden door de finance professionals scherper in de gaten gehouden. Zo geeft twee op de vijf finance professionals (40%) aan dat er binnen hun organisatie een grotere focus op betaalachterstanden is dan een jaar geleden. En dat is niet onnodig: 39 procent merkt namelijk op dat rekeningen in 2024 minder snel betaald worden door klanten. Om de rekeningen toch betaald te krijgen, zitten de finance professionals dicht op de bal. Zo geeft 43 procent aan dat hij of zij onbetaalde rekeningen momenteel sneller opvolgt dan in het verleden.

Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: “Veel bedrijven staan er onvoldoende bij stil dat een faillissement bij een klant vaak ook direct invloed heeft op de eigen organisatie. Maar met het groeiend aantal faillissementen, zullen steeds meer bedrijven met hun neus op de feiten gedrukt worden. Het is dus belangrijk om stil te staan bij zaken die de financiële risico’s van jouw organisatie verkleinen. Eén daarvan is door een goed beleid te hebben voor openstaande facturen. Neem daarin bijvoorbeeld mee dat je moet letten op afwijkend betaalgedrag, zoals klanten die hun factuur steeds wat later betalen of vaker om uitstel vragen. Zie je dit soort signalen bij een klant? Dan is het tijd om het gesprek aan te gaan. Het is beter om vroeg te signaleren en contact op te nemen, dan te wachten en het risico te lopen dat de rekeningen helemaal niet meer betaald kunnen worden. Dat voorkomt ook dat jezelf als bedrijf in de financiële problemen komt.”

Bron: Creditexpo.nl