De VCMB keynote Young Professionals door dr. Jos Ahlers leverde mooie interacties op met het publiek.
Jos typeerde haarscherp de karakteristieken van de Babyboomers (bouwjaar 1946 – 1964), Generatie X (1965-1979), Generatie Y (1980-1995) en Generatie Z (1990-2012). Alle vier generaties zaten in de zaal gefascineerd naar Jos te luisteren, misschien ook omdat ze zichzelf herkenden in de kernachtige beschrijving van de verschillende betekenissen van motivatie, geld, werkhouding en communicatiestijl voor de vier generaties. Grote verschillen waar je als leidinggevende rekening moet houden om je teams goed te laten functioneren en talent aan boord te houden.
Generatie Z – digital natives
In zijn presentatie ging Jos uitgebreid in op de karakteristieken van Generatie Z en hoe wezenlijk die verschilt van voorgaande generaties. Generatie Z is (in Nederland) een relatief kleine generatie. En schaars maakt duur. Alle werkgevers vissen in een lege vijver naar jong talent en op basis van de bevolkingsopbouw voorspelt Jos dat de huidige krapte op de arbeidsmarkt nog wel vijftien jaar kan duren. Tenzij we talent gaan importeren uit het buitenland. Daarbij zijn Z’ers gewend om in (sociale) netwerken te communiceren, waarin hiërarchie ontbreekt. Het klassieke pyramidemodel van organisaties past helemaal niet bij ze. Z’ers zijn horizontaal denkende netwerkers die mee willen praten en gehoord willen worden.
Dare, Care, Share
Het mantra van Z’ers is Dare, Care, Share. Ze zijn ambitieus, ervaring is alles. Ze durven te springen. Ze maken zich zorgen over het klimaat (purpose not profits) en vinden groen geen kleur maar een (levens)houding. Ze zijn genereus in het delen van spullen, ideeën en idealen. Een baan is maar een van de dingen waar ze mee bezig zijn. Z’ers zetten zich in voor dingen die ze belangrijk vinden, maar hebben vaak meerdere banen en projecten onderhanden. Ze zijn ook niet loyaal aan een baan of een werkgever. Onderzoek bij medewerkers onder de 35 jaar toont aan dat 40% verwacht dat ze volgend jaar ergens anders werken.
Bron: VCMB