Om hun liefde te tonen, voelen Nederlanders zich gedwongen meer geld uit te geven dan ze zich kunnen veroorloven. Maar liefst één op de vijf Nederlanders (20%) betaalt aankopen steeds vaker achteraf om hun sociale- en liefdesleven te kunnen bekostigen. Dit blijkt uit het recent gepubliceerde European Consumer Payment Report van financieel dienstverlener Intrum. Nederlandse millennials (mensen geboren tussen 1981 en 1996) doen dit zelfs bijna vijf keer zo vaak als hun ouders (boomers, mensen geboren tussen 1956 en 1964). Respectievelijk 33 procent versus 7 procent.
Kans op verhogen van schulden
Achteraf betalen lijkt een handige optie te zijn, echter kan het ook schulden bij Nederlandse huishoudens in de hand werken. Deze optie binnen de e-commerce zorgt ervoor dat vooral jongeren sneller impulsaankopen doen. Bovendien ligt het verliezen van overzicht op de loer. Achteraf betalen is een vorm van krediet. Wanneer er onvoldoende zicht is op betaalverplichtingen, kan dit leiden tot ongewenste betaalherinneringen en hoge administratiekosten. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de consument, maar ook voor e-commerce organisaties. Wanneer de financiële voetafdruk van het incassobeleid van een webwinkel groot is, heeft dit nadelige financiële gevolgen voor de klant, maar kan het ook een negatief effect hebben op het imago van de webwinkel. Daarom is het voor webwinkels cruciaal om een adequaat en klantvriendelijk incassoproces in te richten.
Millennials lopen grootste risico
Guy Colpaert, directeur van Intrum Benelux: “Buy now, pay later-oplossingen raken steeds meer ingeburgerd in de e-commerce wereld. Deze nieuwe betaaloptie kan de schuldenlast van Nederlandse huishoudens verhogen. Vooral twintiger en dertigers lopen dat risico. Niet alleen gebruiken zij deze betaaloplossing vaker, millennials zijn ook onervaren met de administratiekosten en rentepercentages die wij vandaag de dag zien. Om te voorkomen dat Valentijnsdag een dag wordt waarop consumenten in de schulden terecht komen, is het belangrijk om een budget vast te stellen en je eraan te houden wanneer je krap bij kas zit. In plaats van cadeaus te kopen, kunnen consumenten overwegen een mooie fiets- of wandeltocht te organiseren. Creatief zijn, samen quality time doorbrengen, een oprechte brief schrijven of uitgebreid koken voor de partner wordt misschien zelfs meer gewaardeerd dan een duur cadeau.”
Bron: Intrum