Nederlandse webwinkeliers onderschatten het gevaar van frauduleuze betalingen in een Card Not Present (CNP) omgeving. Slechts een derde van de webwinkeliers gaf aan fraudepreventie als prioriteit te zien.

Dit in tegenstelling tot online ondernemers uit andere Europese landen waar dit een hoge prioriteit heeft. Dat blijkt uit onderzoek van Ogone – wereldwijd specialist in online betaaloplossingen – onder meer dan 250 bedrijven in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Frankrijk.

900 miljoen dollar verlies per jaar door fraude

Uit cijfers van Europol blijkt dat webwinkeliers wereldwijd 900 miljoen dollar per jaar verliezen door frauduleuze betalingen in een CNP-omgeving. Online betaalfraude blijft de belangrijkste vorm van fraude. 73 procent van de betaalfraude vindt plaats op het internet. Meer dan de helft van alle Europese consumenten (53 procent) heeft sinds september 2012 een online aankoop gedaan. e-Commerce Europe verwacht dat de Europese B2C e-commerce-markt zal verdubbelen en eind 2016 zal uitkomen op 625 miljard euro.  

Nederlandse e-commerce markt meeste online aankopen

Een mogelijke verklaring voor het feit dat Nederlandse webwinkeliers geen prioriteit geven aan het tegengaan van frauduleuze transacties is de enorme groei die de sector doormaakt. Nederlanders kopen in vergelijking met de rest van Europa het meeste online. Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten (74 procent) deed de laatste twaalf maanden online een aankoop. De online consumentenbestedingen zullen in Nederland aan het einde van 2013 naar verwachting toenemen met 9 procent en uitgroeien naar €10,7 miljard. Aankopen doen over de grens is minder populair. Slechts 15 procent van de Europese consumenten kocht de afgelopen twaalf maanden iets online in een ander Europees land. Mogelijke verklaring voor dit relatief lage aantal kan liggen in het feit dat slechts 36 procent van de Europese consumenten vertrouwen heeft in het doen van aankopen over de grens.

iDeal

Een andere mogelijke verklaring is dat iDeal geen chargeback-functionaliteit heeft. Dit in tegenstelling tot creditcard-maatschappijen. Creditcards bieden consumenten de mogelijkheid hun geld terug te vorderen, waardoor de webwinkelier het risico loopt een dienst te leveren waarvan het betaalde geld wordt teruggevorderd. In Nederland biedt ruim de helft van alle webwinkeliers iDeal aan, slechts een derde geeft ook creditcard als betaaloptie. In het buitenland ligt het percentage webwinkeliers dat creditcard als betaaloptie aanbiedt vele malen hoger. Daarmee neemt het risico op fraude door onterechte chargebacks voor buitenlandse webwinkeliers dus ook toe.

Mobiel betalen

Uit cijfers van Google blijkt dat 50 procent van alle smartphone-gebruikers in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Frankrijk de afgelopen maand een aankoop heeft gedaan via een smartphone. In Nederland neemt het aantal mobiele kopers sterk toe, aldus recent onderzoek van Thuiswinkel.org. Echter, een belangrijke reden om geen aankopen te doen vanaf een smartphone is het idee dat het niet veilig is. 24 procent van de Nederlandse smartphone-gebruikers geeft aan geen aankopen te doen vanaf hun smartphone omdat zij van mening zijn dat het niet veilig genoeg is.

“Het is opvallend dat twee derde van de Nederlandse webwinkeliers geen prioriteit geeft aan het voorkomen van frauduleuze betalingen. Online consumentenbestedingen nemen dit jaar in Nederland naar verwachting met 9 procent toe en ook de populariteit van winkelen op mobiele apparaten en bijbehorende mobiele betalingen stijgt aanzienlijk. Met dergelijke groeicijfers is het van belang voor Nederlandse e-commerce ondernemers om het consumentenvertrouwen in online betalen hoog te houden. Fraudepreventie maakt hier een relevant onderdeel van uit”, aldus Maurice van Dijk, Head of Sales bij Ogone. “Daarnaast kan goede fraudepreventie een positief effect hebben op het vertrouwen van buitenlandse consumenten in Nederlandse e-commerce ondernemingen. Het relatief lage aantal consumenten dat online aankopen over de grens doet vanwege gebrek aan vertrouwen, biedt grote kansen voor Nederlandse webwinkeliers.”

Meer informatie is vinden in het Whitepaper Online & Mobiel Payments: new opportunities & threats

Bron: Persberichten.com