Woningcorporaties hebben een maatschappelijke zorgplicht richting hun huurders. Echter, kan het gebeuren dat een kleine groep niet-betalende huurders bij steeds verschillende corporaties voor tienduizenden euro’s aan kosten veroorzaakt, door bijvoorbeeld huisuitzettingen.

Wat kan er anders aan het acceptatiebeleid van corporaties, zodat deze huurders eerder worden geïdentificeerd en een beter passende woonoplossing kan worden aangeboden, zodat wanbetaling minder snel ontstaat?

De dienstverlening van Vesting Finance is erop gericht om te zorgen voor de financiële vitaliteit van haar opdrachtgevers binnen diverse branches. Door onder andere segmentatie en differentiatie toe te passen in het acceptatiebeleid van haar opdrachtgevers en in portfolio van hun bestaande klanten, kan meer passende dienstverlening worden geboden aan klanten en kunnen betaalafspraken op maat worden gemaakt. Dit leidt tot enthousiastere klanten van opdrachtgevers.

Commerciële opdrachtgevers, zoals energie- en telecommaatschappijen, weten veel meer van hun klanten en passen deze kennis actief toe op hun dienstverlening en hun credit management proces. Vastleggen van positieve en negatieve klantdata is hiervoor essentieel.

Wat kan een woningcorporatie, die toch duidelijk een andere rol in de maatschappij heeft, hiervan leren? Wat mogen zij volgens wet en regelgeving aan data vastleggen? Hoe kunnen zij hun huurders bewegen meer informatie te delen? En hoe vertaal je dan deze data naar informatie voor betere klant-bedieningsmodellen en credit management processen. Voor corporaties is dit nog een grote uitdaging.

Vesting Finance nodigde directieleden van grote Randstedelijke corporaties uit om te discussiëren over dit uitdagende onderwerp. Ook schoven experts aan op het gebied van consumentengedrag, data en segmentatie en een gespecialiseerde jurist, om hun licht op het thema te laten schijnen. Lees de resultaten in deze twee interessante whitepapers.

 

 

Bron: Vesting Finance