Credit Tools bestaat tien jaar. Begonnen in een afgeschermd hoekje van een transportloods, nu een van de bekendere spelers op het terrein van software voor credit & risk management.
Algemeen directeur Pim van der Hagen denkt dat bedrijven met automatisering nog veel kosten kunnen besparen, bijvoorbeeld met e-billing. ‘Er wordt nog zoveel papier gebruikt, daar liggen echt nog veel kansen om te besparen.’
Credit Tools in Meteren is een open organisatie. Letterlijk. Bij een introductierondje door het bedrijf laat Pim van der Hagen zien dat de programmeurs, de business consultants en de account managers op roepafstand van elkaar zitten. Aan de ene tafel buigen de ontwikkelaars zich over de credit & risk management software, aan een tafel verder zitten de consultants die met klanten overleggen – als ze niet op pad zijn. Hier wordt de meeste credit & risk management software ontwikkeld, hoewel dat voor sommige projecten ook door medewerkers in Roemenië gebeurt.
‘Onze oplossingen richten zich op het automatiseren van het hele order-to-cash-proces’, vertelt directeur Pim van der Hagen (45). ‘Dat gaat vanaf de klantacceptatie, het versturen van de factuur, de bewaking van de openstaande facturen, tot en met gerechtelijke incasso. Dat hele traject dekken we af met onze modules.’
Van oudsher levert Credit Tools credit management- en incassosoftware. Daarmee begonnen de oprichters in 2000, in eerste instantie vooral voor verzekeraars. Na twee jaar ontwikkelen in een transportloods in Culemborg kwamen de eerste klanten. Het waren al direct grote partijen: verzekeraars, banken, energiemaatschappijen. Pim van der Hagen kwam er in 2007 bij, toen een van de oprichters de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt. Van der Hagen kende Credit Tools vanuit zijn werk als credit manager bij Interpolis. ‘De andere twee oprichters hebben mij toen gevraagd directeur te worden en in te stappen in het bedrijf. Zo ben ik ondernemer geworden.’
En hoe bevalt dat?
‘Heel goed. Ik heb in mijn carrière bij het kleinbedrijf gewerkt, bij het middenbedrijf en bij het grootbedrijf. Zeker bij dat laatste speelt er veel politiek. Er zijn veel stakeholders waar je rekening mee moet houden. Als ondernemer bepaald je je eigen richting en je voelt direct de consequenties van je eigen keuzes. Dat is prettig.’
Hoe zijn de rollen in het driemanschap verdeeld?
‘Ik ben algemeen directeur, de twee oprichters werken nog steeds in het bedrijf. De een is ons IT-geweten, Stefan Stuart. De ander, Hans Pragt, is de commercieel verantwoordelijke. Hij kan heel goed de gebruikerswensen vertalen en is de schakel tussen de eindgebruiker en de ontwikkelaar. Ik doe de operations, HR, de financiële kant, de business planning en de strategie.’
Naast het softwarebedrijf is er nog een internetbedrijf: Credit Tools Online Services. Dat biedt allerlei internetservices op het gebied van credit management. Via www.facturen.net kunnen zzp’ers en kleinere bedrijven online facturen te maken en te versturen. Op www.faillissement.com zijn alle faillissementen en insolventies van Nederland en België te vinden met de mogelijkheid van bijvoorbeeld een tracking- en matchingservice. ‘We noemen het onze speeltuin, ons laboratorium. We worden wel eens wakker met een idee, of bedenken onder de douche iets briljants en dan registreren we de domeinnaam. Zo hebben we allerlei ideeën om ooit nog eens te ontwikkelen, allemaal gerelateerd aan credit & risk management.’
Hoe groot is het Online-aandeel in de business?
‘Online Services is ongeveer tien procent van onze totale omzet, maar het is wel in ontwikkeling. Onze focus is de ontwikkeling en implementatie van credit & risk managementsoftware. Onze strategie is om zowel software als webapplicaties aan te bieden. Zo houden we alle ontwikkelingen bij en klant kiest welke oplossing hij wil. Ik denk dat ondernemers op de langere termijn steeds meer buiten de deur zullen plaatsen. Dan willen wij de flexibiliteit bieden om het hele traject of slechts delen daarvan af te nemen. Ik hoef niet heel snel heel groot te worden. We streven naar gestage groei. Ik ben liever de beste dan de grootste.’
Vanaf 2007 is Credit Tools sneller gegroeid. Hoe komt dat?
‘Toen vielen onze oplossingen echt samen met wat de marktbehoefte was. We zijn niet branchegebonden. Onze software is in alle branches toe te passen. Omdat we overal actief zijn, kunnen we allerlei handigheidjes die we tegenkomen ook elders weer toepassen. En we hebben heel grote bedrijven als klant. Als je die eenmaal hebt en je hebt het aantoonbaar succesvol geïmplementeerd, dan weten ze je te vinden. Ook omdat we niet alleen debiteurenbeheer doen, maar juist oplossingen bieden voor de hele keten. Daarnaast zie je ook ontwikkelingen in de markt. Door wetgeving worden de eisen steeds strenger om in control te zijn. Tegelijk is er toenemende druk om alles efficiënter te doen; steeds meer met minder mensen. Lean and mean is na de kredietcrisis nog belangrijker.’
Maar niet alleen Credit Tools profiteert daarvan
‘Onze concullega’s zullen ook voor een deel van die omstandigheden en het gunstige investeringsklimaat hebben geprofiteerd, zeker.’
‘Hoe is de ontwikkeling van het credit managementbewustzijn?
‘Banken zijn terughoudender met het verstrekken van krediet. Daardoor kijken bedrijven steeds meer naar hun eigen kredietruimte. Die zit in de openstaande facturen. Dus we zien een grotere focus op de cash flow van het eigen bedrijf. Dat was al bezig, maar die aandacht is versneld toegenomen. Je ziet dan ook dat het vakgebied credit management behoorlijk in ontwikkeling is.’
In welke zin?
‘Een aantal jaar geleden lag de focus op het automatiseren van uitvoerende handelingen. Dat is nu wel gebeurd, zodat credit managers zich meer kunnen bezighouden met het klantcontact. Want hoe sneller je in gesprek met je klant bent, hoe kleiner het risico is op wanbetaling. Vandaar dat credit managers behoefte hebben aan scoremodellen om op de langere termijn klanten te kunnen bewaken.’
Hoe speelt Credit Tools daarop in?
‘Door onze sofware uit te breiden met functionaliteiten en modules. Onze klanten willen inzicht in de risico’s, zij willen hun klanten kunnen volgen, bijvoorbeeld met credit scoring. Ook willen ze geautomatiseerd weten welk bewakingsprofiel voor een klant gaat gelden als er iets verandert. Met totaaloverzichten kun je analyseren waar problemen zitten, en zo procesverbeteringen doorvoeren.’
Levert dat voldoende verbeteringen op?
‘Ik denk dat er nog veel kan gebeuren. Iedere klant wil graag geautomatiseerd informatie overdragen en terugkrijgen. Dat wordt vaak klantspecifiek opgelost. Als je daar branchebreed uniforme afspraken over kan maken, wordt het een stuk eenvoudiger om te automatiseren. Op het gebied van e-billing en door het digitaliseren van papierstromen zijn nog grote kostenbesparingen mogelijk. Er wordt nog zo veel papier gebruikt, daar liggen echt nog veel kansen om te besparen. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat we uniforme afspraken komen over elementaire zaken als bestandsformaten. Dat zijn belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren.’
Met die ontwikkelingen in het verschiet is het bedje gespreid voor Credit Tools
‘Ons bedje gespreid? Nee hoor, ontwikkelingen in ICT gaan altijd razendsnel. Alle trends en ontwikkelingen moet je in de gaten houden om daar snel op in te kunnen spelen. Het kan crescendo gaan, maar je kunt ook ingehaald worden door bepaalde technologie en dan sta je buitenspel. Wij investeren bijna 25.000 manuren per jaar in nieuwe ontwikkelingen. Dat moet.’
Bron: www.creditexpo