In 2018 is de redactie van De Credit Manager met een nieuw initiatief begonnen: het Credit Panel. Dit panel willen wij in 2019 verder uitbouwen door meer credit managers, credit controllers, credit collectors, debiteurenbeheerders en andere credit professionals aan het woord te laten en invloed te geven op de inhoud van De Credit Manager. Hieronder laten we een aantal credit professionals aan het woord die terugblikken op 2018 en vooruitkijken naar 2019. Wij wensen jullie hele fijne, warme, gezellige feestdagen en een vooral gezond, plezierig, menselijk en waardevol 2019 toe.

Marcel Wiedenbrugge

‘Het vak credit management heeft voor mij in 2018 vooral in het teken van de schuldenproblematiek in Nederland gestaan. Hoewel mijn ervaring voornamelijk ligt in de commerciële praktijk (B2B), is het onmiskenbaar dat er in de Nederlandse samenleving een groot aantal mensen/huishoudens is, dat in ons economisch systeem langdurig buiten de boot valt. Het onderzoeken van de oorzaken en duurzame oplossingen houdt me nog steeds bezig.

Voor 2019 ligt een deel van mijn focus op het integreren van de termen klantwaarde, klantbehoud, betalingsgedrag en klantcommunicatie in het denken en handelen in de non- en semi-profitsector. Oplossingen voor structurele betalingsproblemen moeten gevonden worden aan de voorkant van het proces. Met alle technische hulpmiddelen die ons tegenwoordig ter beschikking staan, moet het toch raar lopen als we geen stappen kunnen maken om tot minder problematische en meer beheersbare schulden te komen. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter van. ‘

Christa van Aken

‘Al tien jaar werk ik met veel plezier bij de Koninklijke A-ware Food Group. Ik heb er de kans gekregen mijzelf te ontplooien. Het afgelopen jaar was voor mij een bewogen jaar. Na jarenlang als General Ledger Accountant te hebben gewerkt, heb ik de overstap naar het Credit- en Cashmanagement gemaakt. De order-to-cash stroom is zo interessant! Is het verstandig met deze klant in zee te gaan? Hoe beperken we het kredietrisico? Hoe brengen we het betaalgedrag van de klanten in beeld? Hoe kunnen we het debiteurenbeheer verbeteren met behoud van een duurzame klantrelatie? Hoe kunnen we het werkkapitaal in balans houden en de cashflow verbeteren? Allemaal vragen waar ik me in het dagelijkse werk mee bezig mag houden.

Aangezien ik pas afgelopen jaar overgestapt ben naar Credit- en Cashmanagement ben ik me nog aan het verdiepen in alle ins en outs hiervan. In september ben ik dan ook begonnen met de opleiding Certified Credit Controller (CCC) om mijn kennis op dit gebied uit te breiden. De interessante en leuke lessen van het VVCM helpen mij mijn doelen te bereiken. Ik hoop een steentje te kunnen bijdragen aan de verdere professionalisering van de afdeling Accounts Receivable Cash Management van de Koninklijke A-ware Food Group.’

Laurette Fettig

‘2018 is voor mij een bijzonder jaar geworden waarin uitdagingen, veranderingen en vernieuwing centraal stonden. Toen ik vorig jaar de Award in ontvangst nam als Credit Manager van het jaar 2017, kon ik niet bedenken dat mijn agenda zich zou gaan vullen met allerlei leuke credit management gerelateerde activiteiten. Ik heb presentaties gegeven, diploma’s uitgereikt, congressen bijgewoond, interviews gegeven en paneldiscussies gevoerd. In mei van dit jaar ben ik van energieleverancier ‘geswitcht’ en nu werk ik inmiddels al weer een paar maanden met veel plezier bij Essent, waar ik verantwoordelijk ben voor de afdeling Consumenten Incasso. Een grote club waar weer een aantal mooie uitdagingen ligt. Een belangrijk thema in de energiesector is momenteel de betaalbaarheid van de energietransitie.

De afdeling Incasso doet zoveel meer dan het incasseren van openstaande facturen. Samen met de klant bespreken zij de mogelijkheden van besparen op het energieverbruik en adviseren zij over contracten en tarieven om de energierekening voor iedereen zo betaalbaar mogelijk te houden. Daarnaast staan thema’s als vroegsignalering, digitalisering en kunstmatige intelligentie ook het aankomende jaar weer op de agenda. Al met al een mooi vooruitzicht voor het aankomende jaar! Ik wil graag de VVCM bedanken voor een heel mooi jaar en wens iedereen een energierijk 2019 toe met mooie uitdagingen op zowel zakelijk als persoonlijk vlak!’

Emiel de Punder

‘Vanuit een technisch perspectief is 2018 een erg mooi jaar geweest voor de credit manager (en De Credit Manager!). Diepgaande, intelligente automatisering en orkestratie penetreren steeds dieper de bedrijfsprocessen, waardoor we vaker en sneller actie kunnen ondernemen op bijvoorbeeld dreigende incassoproblemen. Daarnaast begint Artificial Intelligence in toenemende mate vorm te krijgen, waardoor we deze acties tijdiger, gerichter en situatiespecifieker kunnen uitvoeren. De ‘sweetspot’ van exponentiële waarde binnen credit management ligt op de korte termijn op het snijvlak van deze twee ontwikkelingen. Kortom, de ontwikkelingen binnen de techniek hebben zich in 2018 nadrukkelijker kunnen vertalen in directe financiële waarde en de succesverhalen breiden zich uit. Voor 2019 is dan ook de verwachting dat deze ‘sweetspot’ meer vorm krijgt. De uitdaging zal hem zitten in het schalen van deze uitkomsten. Daarnaast is de verwachting dat we weer kritischer naar onze data moeten gaan kijken. Hoe meer data, hoe accurater we elke specifieke situatie kunnen benaderen. Tegelijk eisen we meer en meer transparantie, dus moeten we als organisatie goed gaan nadenken over welke data we waar willen inzetten.’

Joop Lemmens

‘Ik was hypotheekadviseur en werd met een niet ongunstige regeling via een reorganisatie bij ABN AMRO gevraagd om te vertrekken. Ik had een studiebudget en koos voor een opleiding Credit Management. De opleiding van VVCM ging het budget net te boven. NCOI Credit Management was binnen het budget.

Mijn doel om lid te worden van de VVCM was om de markt beter te leren kennen. Tijdens mijn zoektocht naar een job merkte ik dat het best lastig is om op 61-jarige leeftijd nog echt iets anders te gaan doen. Terwijl de techniek en ervaring vrij aardig in elkaars verlengde liggen. Mij viel op dat de meeste groei in de hoek van Fintech, AI en samenwerking zit. Ik constateerde hele mooie verbeteringen waar ik achter stond. Het meeste draaide rond budget en niet rond creativiteit. Ik zag ook heel veel van hetzelfde, zonder kansen voor groei en verbetering.

Bij de NCOI studie voor Credit Management (kort HBO) had ik een zeer bekwame docent, maar de inhoud vond ik redelijk bij elkaar gezocht. Er zat weinig tot niets nieuws in. Het was iets te theoretisch. De VVCM doet met haar middelen al veel mooie dingen. Misschien zou het aantrekkelijk zijn om spontaan stageplaatsen aan te bieden waar je op kunt solliciteren. Zou het een idee zijn als je bij de opleiding van VVCM automatisch stage kunt lopen bij één of meer van jullie leden? Wellicht mooi voor een praktische invulling van een theoretische opleiding!?’


Doe mee en meld je aan voor het Credit Panel!

In 2018 is de redactie van De Credit Manager met een nieuw initiatief begonnen: het Credit Panel. Hiermee willen een brug slaan naar onze (potentiële) lezers en leden, zodat er een meer dynamische uitwisseling ontstaat van kennis, ideeën, ontwikkelingen, ervaringen en behoeften. In 2019 willen we dit verder uitbreiden. Hoe? Door meer credit managers, credit controllers, credit collectors, debiteurenbeheerders en andere credit professionals aan het woord te laten en invloed te geven op de inhoud van De Credit Manager. Wij zoeken lezers en (potentiële) leden die lid willen worden van het Credit Panel. Vier keer per jaar vragen we een bijdrage van 100 tot 200 woorden. Dat kost ongeveer 10 tot 20 minuten per keer. Wil je meewerken, maar liever niet zelf schrijven? Geen probleem, dan voeren we een kort telefoongesprek en zetten wij jouw bijdrage op papier. Lijkt het je leuk? Meld je dan aan via secretariaat@vvcm.nl t.a.v. Ed van der Nol.


Nieuwe initiatieven 2019

Wij willen graag van lezers en (potentiële) leden weten hoe wij met De Credit Manager en op andere wijzen interactiever en beter kunnen communiceren. Willen jullie meer communicatiemogelijkheden via social media, e-mail of op andere manieren? Wat willen jullie in De Credit Manager anders zien of toevoegen? Kortom wat missen jullie?
Stuur jouw suggesties, ideeën en wensen naar secretariaat@vvcm.nl t.a.v. Ed van der Nol.

Bron: VVCM, De Credit Manager, 4e editie 2018