‘2020 wordt een spannend jaar voor de schuldhulpverlening’, schreven we in het jaarverslag schuldhulpverlening 2019. Dat was nog vóór de coronacrisis. Dat 2020 zó zou beginnen, had niemand kunnen voorspellen. We zullen ons dit jaar voor nog veel meer Amsterdammers in moeten zetten. Er zit ook een positieve kant aan de coronacrisis. We zien tijdens deze periode dat schuldeisers graag meewerken aan verdergaande afspraken om de mensen die momenteel het hardst getroffen worden te ontzien.
1 op de 4
Het jaarverslag SHV 2019 laat zien hoe de ondersteuning eruit zag die in 2019 werd geboden aan Amsterdammers met geldproblemen. Deze ondersteuning is hard nodig, want 1 op de 4 inwoners van onze stad geeft aan schulden te hebben. 50.000 Amsterdammers ervaren deze schuld als een probleem. En daarvan loopt de helft achter met vaste lasten. Schuldhulpverleners, sociaal raadslieden, vrijwilligers en vele anderen maken dagelijks het verschil voor Amsterdammers met geldproblemen.
Goede resultaten vastgehouden
De afgelopen jaren is in Amsterdam veel bereikt in het voorkomen van en ondersteunen bij problematische schulden. Ook in 2019 is het gelukt om de goede resultaten vast te houden.
Een aantal highlights:
- Met de aanpak Vroegsignalering, inclusief de wanbetalersregeling, zijn bijna 25.000 meldingen van betalingsachterstanden ontvangen en hebben we 14.000 Amsterdammers bereikt in 2019;
- Het aantal Amsterdammers in het boeteregime van CAK (niet betalen van een zorgpremie) is sinds 2017 met 6.000 verminderd;
- Het aantal beslagleggingen op Participatiewet-uitkeringen is sterk verminderd, naar een kwart van het aantal in 2014;
- Het aantal woningontruimingen van corporaties om financiële redenen is voor het eerst gedaald tot minder dan 100 (78 ontruimingen, waarvan 16 gezinnen)
- Het aantal aanvragen voor een minnelijke schuldregeling daalt licht. 79% van de aanvragen is succesvol;
- Het totaalbedrag gesaneerde schulden in Amsterdam is licht gedaald naar ruim 51 miljoen en de gemiddelde schuld per Amsterdammer is stabiel gebleven op ongeveer € 26.000,-.
Bereik
In 2019 is sterk ingezet op het vergroten van het bereik van de schuldhulpverlening. Het bereiken van mensen met geldproblemen blijft de belangrijkste uitdaging. We weten dat schuldenproblematiek veel Amsterdammers treft zien en we zien dat schuldenproblematiek niet gelijk verdeeld is over de stad.
Verbeteringen
In 2019 is de dienstverlening kwalitatief verbeterd. Eerder was de schuldhulpverlening vooral gericht op een snelle financiële oplossing. Nu staat de brede hulpvraag centraal en houdt de klant regie. De gemeente en MaDi’s werken nauw samen om continu te blijven verbeteren. In 2020 gaan we door met onze stress-sensitieve dienstverlening. Ook is de ondersteuning aan jongeren en statushouders verbeterd, de wijze van financiering aan MaDi’s vereenvoudigd, heeft de Kredietbank de samenwerking met schuldeisers verbeterd en het aantal uitgebreid naar 31. Ook zijn de MaDi’s in 2019 steeds meer outreachend gaan werken.
Prioriteiten voor dit jaar
- In het project ‘Jongeren Schuldenvrije Start’ gaan we na sanering de restschuld van jongeren overnemen, zodat zij kunnen werken aan hun toekomst. De jongere betaalt naar draagkracht de restschuld terug aan de gemeente en krijgt tussentijds bedragen kwijtgescholden als hij/zij zich inspant voor nieuw perspectief zoals een baan of een opleiding;
- De ambitie is om voor Amsterdammers ‘schuldenrust’(een adempauze voor mensen met schulden) te creëren;
- We gaan afspraken maken met overheidspartijen en private partijen die zich samen in willen zetten om het schuldenstelsel, met name aan de voorkant, te verbeteren;
- Het convenant Bewindvoering gaat van start; we maken afspraken met bewindvoerders en investeren in kwaliteitsverbetering en samenwerking met de schuldhulpverlening;
- Via de Amsterdamse aanpak Vroegsignalering willen we in totaal in 2020 minimaal 10.000 huishoudens bereiken;
- In 2020 maakt de dienstverlening schuldhulpverlening en sociaal raadslieden een transitie door: schuldhulp gaat onderdeel uitmaken van Buurtteams Amsterdam.
Schuldhulpverlening en corona
De aanpak schuldenrust is nu erg actueel. Het urgentiebesef voor bijvoorbeeld schuldenrust is nu sterker. Er zijn al met belangrijke schuldeisers (woningcorporaties, energiemaatschappijen en Waternet) afspraken gemaakt over het niet uitzetten en afsluiten van mensen met grote betaalachterstanden. Ook met andere schuldeisers willen we op korte termijn afspraken maken over noodstop/coulance.
Ook maken we met partijen afspraken om betalingsproblemen eerder te melden, zodat we eerder in contact kunnen komen met Amsterdammers. Zo hebben we met zorgverzekeraars afgesproken dat ze al bij twee maanden betalingsachterstand melden in plaats van bij drie maanden.
Lees het hele jaarverslag of de samenvatting
Bron: www.amsterdam.nl