Volgens Vodafone, KPN en T-Mobile zijn de gevolgen van de registratie van, doorgaans kleine, telecomschulden bij het BKR te vaak ‘disproportioneel'. Ze blijven wel checks uitvoeren via Stichting Preventel. Dit schrijft www.webwereld.nl
Per 1 januari 2011 staken KPN, T-Mobile en Vodafone met het doorgeven van wanbetalers aan het Bureau Krediet Registratie (BKR). Volgens de operators gaat het vaak om relatief kleine schulden, maar blijft de BKR-registratie abonnees jarenlang achtervolgen. Zo zijn er gevallen bekend dat een hypotheek geweigerd is om omdat de aanvrager ooit een telefoonrekening van minder dan 100 euro niet had betaald.
Achtervolgd door BKR-registratie
“Het gaat vaak om onbenullige schulden, maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Dat leidt tot veel overlast en frustratie, zeker sinds de kredietcrisis. We hebben het daarover uitvoerig met het BKR gehad, maar zijn er niet uitgekomen”, licht de Vodafone-woordvoerder de stap toe. De telco’s wilden een ondergrens instellen waaronder geen registratie plaatsvindt, maar volgens BKR is het juist cruciaal om ook op de kleintjes te letten.
Uit onderzoek van BKR blijkt namelijk dat de kans groot is dat mensen die kleine bedragen niet op tijd betalen ook de fout in gaan met grote bedragen. “Wie een achterstand op een telecomcontract heeft, 12 keer zo veel kans maakt om opnieuw in de financiële problemen te geraken. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe”, meldt BKR in een verklaring. “Met deze opzegging distantieert de telecombranche zich van een maatschappelijke en politiek gewenste ontwikkeling.”
Stapelrisico
BKR betreurt het ‘weglopen’ van de operators dan ook en wijst erop dat deze bedrijven een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om overkreditering en schuldenproblemen te bestrijden. BKR weet zich gesteund door de minister van Financiën De Jager, die afgelopen mei aangaf tegen een schuldondergrens te zijn. “Het stapelrisico van achterstanden van betaling is groot. Meerdere achterstanden van € 499 kunnen nog steeds tot serieuze schuldenproblemen leiden”, aldus de minister.
Preventel en Experian
De telecombedrijven zullen hun grondige kredietchecks blijven doen, verzekert de woordvoerder van Vodafone. Dat gebeurt driedubbel, via verschillende externe kredietbeoordelaars (zoals Experian) en de eigen zwarte lijst van telco’s, Preventel.
Behalve dat banken daar geen toegang tot hebben, vervalt de registratie bij Preventel als een klant z’n schuld heeft afbetaald, verzekert Vodafone. Dit in tegenstelling tot BKR, waar wanbetalers bijna nooit meer van de zwarte lijst af komen.
Bron: webwereld.nl