Consumenten die met de Overstapservice naar SNS overstappen, hoeven voortaan geen papieren document meer te ondertekenen. Nieuwe klanten kunnen online een nieuwe betaalrekening bij de bank openen en de Overstapservice aanvragen. De Overstapservice zorgt ervoor dat 13 maanden lang overschrijvingen en incasso’s worden doorgestuurd naar de nieuwe betaalrekening. Om dit proces te voltooien moet de klant alleen nog met zijn SNS digipas de aanvraag online ondertekenen. SNS is de daarmee de eerste bank die de Overstapservice volledig heeft gedigitaliseerd.
Ruim de helft van deNederlanders ziet op tegen de papieren rompslomp die het overstappen van bank met zich mee kan brengen en zien overstappen als ‘een hoop gedoe’. Online overstappen zou volgens meer dan driekwart van de ondervraagden de norm moeten zijn, net zoals het behoud van het IBAN-nummer bij de overstap (8/10). Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard onder 1100 Nederlanders in opdracht van SNS. Een kwart van Nederland zou sneller overstappen van bank als dit online mogelijk was.
Patrick Kuijsters, directeur Marketing en Online bij SNS: “SNS maakt bankieren normaler. Menselijker, eenvoudiger. En bij normaal bankieren hoort ook dat je zonder gedoe van bank kan wisselen als je je ergens anders thuis voelt. Maar we zien ook dat er een groot verschil is tussen mensen die willen overstappen en daadwerkelijk de daad bij het woord voegen. Daar zijn nu gewoon te veel drempels voor. Dat je nu nog je handtekening op een papieren formulier moet zetten is er daar een van. Wij halen de drempel weg, door het mogelijk te maken online over te stappen met de Overstapservice.”
Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem schreef in juli van dit jaar aan de Tweede Kamer dat consumenten gemakkelijker moeten kunnen overstappen naar een betaalrekening bij een andere bank met behoud van het rekeningnummer, omdat dit de concurrentie op de betaalmarkt vergroot. Ook heeft de minister zich ingezet om samen met het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) overstappen verder te vergemakkelijken. De minister verzoekt het MOB om de Overstapservice verder te verbeteren door onder meer de bekendheid van de Overstapservice te vergroten, betere communicatie over wat de overstapper zelf nog moet regelen bij overstappen en verdere digitalisering van het overstaproces. SNS neemt dit advies als eerste bank in Nederland over met de online overstapservice en een campagne in januari 2017 om de bekendheid van de Overstapservice te vergroten.
Bron: SNS