Vanuit een toegenomen maatschappelijke bewustwording voor problematische schulden, optimaliseren steeds meer bedrijven hun incassostrategie.

8,8% van de Nederlandse huishoudens kampt met problematische schulden, met een jaarlijkse maatschappelijke schade van, naar schatting, minstens €8,5 miljard (bron: IBO problematische schulden). Organisaties zoeken hierdoor naar de juiste balans tussen het verbeteren van hun cashflow en het tonen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het implementeren van een effectieve creditmanagementstrategie helpt hierbij.

Preventie en vroegtijdige signalering

Het voorkomen van schulden is efficiënter dan deze oplossen. Door vroegtijdig signalen van betaalproblemen te herkennen en hierop constructief te reageren, kunnen bedrijven hun debiteurenbeheer verbeteren, en klanten tegelijk helpen om betalingsachterstanden te voorkomen. Dit is vooral relevant voor bedrijven met terugkerende factuurrelaties, zoals energie- en telecombedrijven, verzekeraars, gemeenten en woningcorporaties. Maar ook ov-bedrijven en andere organisaties die een vorm van ‘abonnement’ bieden, hebben inzicht in het betaalgedrag van hun klanten en kunnen dus vroegtijdig ingrijpen om problemen te voorkomen.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Bij bedrijven met grote factuuraantallen leidt verdere automatisering van creditmanagementprocessen tot meer efficiency en een betere cashflow. Interessante voordelen van deze automatisering:

  1. Monitoren van betaalgedrag: de beste manier om betaalproblemen te voorkomen, is om deze snel te (h)erkennen. Afwijkingen of wijzigingen in betaalgedrag zijn namelijk een goede indicator van potentiële problemen. Door voorspellende modellen vast te leggen in slimme business rules, worden risico’s en problemen vroegtijdig en automatisch herkend. Hierdoor heb je als organisatie een actueel risicoprofiel per klant.
  2. Dynamisch en klantgericht herinneren: een dynamisch herinneringsproces past zich automatisch aan op basis van het actuele risicoprofiel van de klant. Zo houd je de ‘tone-of-voice’ en geplande acties persoonlijk en kun je snel en adequaat inspelen op vermoedens van problematische schulden.
  3. Flexibele betaalregelingen: geef medewerkers en klanten meer flexibiliteit rondom het betalen van facturen. Het aangaan en geautomatiseerd afhandelen van betaalregelingen verhoogt namelijk de kans op succesvolle betaling van je factuur. Duidelijke communicatie, verschillende betaalmogelijkheden en correct en automatisch afletteren, dragen bij aan succesvolle betaling van je factuur en (nog) betere klantrelaties.

Maatschappelijke impact

95% van alle vorderingen worden minnelijk geïnd. Het verhogen van dit percentage door ook meer complexe facturen minnelijk te innen, heeft een belangrijke maatschappelijke waarde. Het voorkomt schuldverhogende procedures en draagt bij aan een gezondere financiële positie van klanten. (Zie ook de Countourenschets civiele invordering waarin de overheid aanbevelingen doet voor nieuw beleid). Bovendien waarderen klanten een persoonlijke en betrokken benadering, wat leidt tot hogere klanttevredenheid (NPS) en loyaliteit.

Bron: FIQAS Software

FIQAS Software  is silver partner van Credit Expo 2024, dat op donderdag 7 november plaatsvindt in het 1931 Congrescentrum in ‘s-Hertogenbosch. Wilt u meer weten over  FIQAS  , neem dan contact op via de website of bezoek Credit Expo op 7 november 2024 (stand 16).  U kunt u zich hier kosteloos registeren (mits u tot de doelgroep behoort).