Ruim 40% viert de verjaardag van Sinterklaas met cadeaus. Hulpsinten verwachten dit jaar voor gemiddeld 78 euro aan cadeautjes in te gaan slaan. Dit is iets meer dan vorig jaar. Ongeveer één op de drie sinterklaascadeaus wordt via internet gekocht. Met name dertigers zeggen hun sinterklaascadeaus vaak via het web aan te schaffen. Dit blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder 73.000 respondenten.
Gemiddelde hulpsint koopt strakjes voor 78 euro aan pakjes
Gemiddeld verwachten ondervraagde hulpsinterklazen zo’n 78 euro uit te gaan geven aan cadeaus. Maar er bestaan grote verschillen. Bij een kwart (25%) blijven de uitgaven aan pakjes beperkt tot 20 euro. Aan de andere kant zegt 1 op de 8 hulpsinten (13%) de zak flink te vullen: zij geven meer dan 200 euro uit.
Sinterklaas kan Kerstman niet de baas
Ruim 22% van de ondervraagden viert dit jaar alleen Sinterklaas met cadeaus. De Kerstman wint het dit jaar van de Sint: bij 25% van de respondenten komt alleen de Kerstman met cadeaus langs. 19% heeft mazzel en wordt door beide heren verwend. Dit past in een trend van de laatste jaren, waarbij Sinterklaas aan populariteit inboet ten opzichte van de Kerstman, als gevolg van het afnemend aantal (huishoudens met) kinderen.
Onder dertigers en zestigers is het de Sint die de strijd wint
Vooral dertigers en zestigers vieren namelijk relatief vaak sinterklaas met cadeaus. Zij zijn in de levensfase dat ze jonge kinderen of kleinkinderen hebben. Twintigers en vijftigers vieren juist vaker kerst. De groep die helemaal niet aan cadeautjes doet, is het grootst onder ouderen. Bijna de helft van de zeventigers viert noch sinterklaas, noch kerst met cadeautjes.
Sint en Piet schuwen het internet niet
De meerderheid van de hulpsinterklazen koopt de cadeaus nog altijd vooral in fysieke winkels, maar ook via internet worden volop pakjes aangeschaft. Inmiddels wordt een derde van de sinterklaascadeaus via internet gekocht. Met name jongeren kopen een groot deel van hun sinterklaascadeaus online. Dertigers, vaak in het spitsuur van het leven, spannen de kroon met 42%.
Bron: ING