De provincie Flevoland kent de hoogste gemiddelde incassoschuld per inwoner. De gemiddelde schuld ligt hier zelfs 47% hoger dan het landelijke gemiddelde, blijkt uit de Schuldenindex 2016 van Lindorff. Inwoners van de provincie Zuid-Holland bezitten net als in 2015 de meeste schuldvorderingen.
Een jaar geleden was de gemiddelde incassoschuld per inwoner in de provincie Flevoland nog 20% hoger dan het landelijk gemiddelde. In 2016 is dit verschil toegenomen tot 47%. Opvallend is dat de werkloosheid in Flevoland ten opzichte van eind 2015 met 1% is afgenomen naar 6.6% van de beroepsbevolking (CBS). De werkloosheid ligt echter nog boven het Nederlands gemiddelde (5.6%). Positieve noot is het feit dat de werkloosheid in Flevoland sneller daalt dan in de rest van Nederland.
Utrechters minste én laagste schulden
Inwoners uit de provincie Utrecht kennen de laagste incassoschuld van Nederland met een gemiddelde dat 21% lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Utrecht scoort daarbij het best op het gemiddeld aantal vorderingen per inwoner (29% lager dan landelijk). De provincie Utrecht is Zeeland (de best betalende provincie in 2015) hiermee voorbij gegaan, als best scorende provincie.
Meeste schulden in Zuid-Holland
De gemiddelde schuldenlast ligt in Zuid- (24%) en Noord-Holland (10%) boven het Nederlands gemiddelde. Inwoners van de provincie Zuid-Holland bezitten daarbij net als in 2015 de meeste schulden. Het gemiddelde aantal schuldvorderingen per inwoner ligt hier zelfs 40% boven het landelijk gemiddelde, terwijl dit vorig jaar slechts 7% was. Flevoland en Groningen complementeren de top 3 van provincies met de meeste schuldvorderingen in verhouding tot het aantal inwoners. Dit zijn tevens de provincies met de hoogste werkloosheidscijfers. Carlijn Hofland, Marketing Manager bij Lindorff: ‘Inkomensverlies door werkloosheid of ziekte leidt vaak tot betalingsproblemen. Deze problemen uiten zich veelal in een vroeg stadium, denk aan het missen van de uiterlijke betaaldatum van een factuur. Aangezien het beter is om schulden te voorkomen dan te genezen, zijn signalen die wijzen op mogelijke betalingsproblemen aanleiding tot het nemen van preventieve acties. Denk hierbij aan periodiek contact met een klant.’
Bron: Lindorff