Sinds 1 januari 2017 zijn kleine ondernemingen verplicht om hun jaarrekeningen in SBR te deponeren. In 2018 gaat deze verplichting ook voor middelgrote bv’s gelden. De overgang naar SBR heeft verregaande gevolgen. Fouten bij de geautomatiseerde invoer van gegevens – denk aan tellingsverschillen – kunnen onder meer een negatief kredietadvies tot gevolg hebben. Accountants hebben dit voor een groot deel zelf in de hand. Waar moet u als accountant rekening mee houden om negatieve gevolgen van SBR voor uw klanten te voorkomen?
Gestandaardiseerde invoering met SBR
SBR staat voor Standard Business Reporting, de standaard waarin bedrijfsmatige rapportages digitaal in XBRL-formaat moeten worden aangeleverd. De gedachte achter deze manier van rapporteren is om de kans op fouten zoveel mogelijk te verkleinen. In principe is rapporteren in SBR sneller, secuurder, efficiënter en uiteindelijk goedkoper. Helaas heeft SBR niet alleen maar voordelen, zo blijkt in de praktijk.
Tellingsverschil door SBR
Kleinere ondernemingen zijn sinds 1 januari 2017 al verplicht om hun jaarrekening over boekjaar 2016 in SBR aan te leveren bij de KvK. Vanaf 2018 moeten ook de jaarrekeningen van middelgrote bv’s op deze manier gedeponeerd worden. Deze overgang naar SBR gaat niet altijd vlekkeloos. Accountants verwerken de balansdata in een softwarepakket waarin tellingsverschillen niet altijd worden gesignaleerd. Doordat de jaarrekeningen gecomprimeerd worden gedeponeerd, kan door afrondingsverschillen een tellingsverschil ontstaan. Kredietbeoordelaars gebruiken deze gegevens op hun beurt weer om de kredietwaardigheid van een bedrijf te beoordelen.
Gevolgen van het tellingsverschil voor de jaarrekening
Kredietbeoordelaars baseren de kredietbeoordelingen van bedrijven onder meer op de bij de KvK gedeponeerde cijfers. In de huidige tijd worden veel gegevens geautomatiseerd verwerkt. In de scoremodellen van kredietbeoordelaars kan een niet sluitende balans als ‘niet betrouwbaar’ worden geclassificeerd, waardoor een negatief kredietadvies kan worden uitgebracht.
Dit heeft mogelijk een grote impact op de beoordeelde onderneming. De kans is namelijk groot dat kredietverstrekkers en leveranciers het bedrijf hierdoor als niet-kredietwaardig zien en het risico om op rekening zaken te doen te groot achten. Ze zullen dan aanvullende voorwaarden op kunnen leggen of zelfs helemaal geen zaken willen doen.
Reputatieschade
Accountants en boekhouders zijn verantwoordelijk voor het controleren en goedkeuren van de financiële cijfers van een bedrijf. Veelal nemen zij het proces van het deponeren van de jaarrekening voor hun rekening. Klanten kloppen dan ook het eerst bij hun accountant of boekhouder aan als ze worden geconfronteerd met het negatieve kredietadvies van hun bedrijf. De cijfers zagen er goed uit; hoe kan de kredietbeoordeling dan negatief zijn? Doet mijn accountant zijn werk wel goed?
Dubbelcheck
Voor accountants is het zaak om de gegevens nogmaals goed na te lopen voordat ze worden geüpload, al is het maar door het optellen van de posten. Het nalaten van een extra controle kan onnodige negatieve (krediet)adviezen tot gevolg hebben.
Bron: Graydon blog