Sander Bierens (52) is algemeen directeur van Bierens Incasso Advocaten. Het kantoor bestaat dit jaar zestig jaar en geniet een internationale reputatie. Bierens vader vestigde zich in 1952 als zelfstandig advocaat te Veghel. Hij had enkel een secretaresse in dienst.

In 1985 voegde Bierens junior zich bij zijn vader en legde het kantoor zich steeds meer toe op incassozaken. Met name in de laatste tien jaar is Bierens Incasso Advocaten fors gegroeid. Het kantoor heeft inmiddels vestigingen in Amsterdam, Düsseldorf, Antwerpen, Barcelona, New York, Shanghai en Parijs. Het hoofdkantoor staat nog steeds in Veghel. Bierens Incasso Advocaten heeft momenteel rond de honderd personeelsleden in dienst.

Wat is de core business van uw kantoor?

“Onze kracht is gelegen in de combinatie van twee vakgebieden: internationale advocatuur en het incassobedrijf. Wij houden ons vooral bezig met contractenrecht, insolventierecht, procesrecht en internationaal privaatrecht. We hebben advocaten van tien verschillende nationaliteiten in huis. Dat zijn vaak advocaten die verliefd zijn geworden op iemand uit Nederland of hier zijn komen wonen omdat hun partner in Nederland is gaan werken en komen  wonen. Deze collega’s zijn dolblij dat ze bij ons hun vak kunnen blijven beoefenen. Daarnaast werken wij samen met gespecialiseerde advocaten over de hele wereld, zodat we zeer veel kennis voor onze klanten beschikbaar hebben. Veel advocaten kampen met het imago duur en stoffig te zijn, en rechtszaken eindeloos te laten voortslepen. Wij hebben die naam niet: dit zit bij ons niet in de genen. Wij weten dat onze cliënten zitten te wachten op hun geld. Ons streven is de kosten van de incassoprocedures te verhalen op de debiteuren, en niet bij onze klanten. Daar slagen wij tot op heden heel erg goed in.”

Hoe komen incassobureau’s aan hun slechte imago?

“Dat beeld is vooral ontstaan door incassozaken tussen bedrijven en particulieren. Het klassiek verhaal van een oudere mevrouw die uit onwetendheid haar telecomrekening van 150 euro niet betaalt en dan ineens wordt geconfronteerd met een net zo hoog bedrag aan incassokosten. Dergelijke gevallen zijn in de media breed uitgemeten en kunnen rekenen op de sympathie van de massa. Laat duidelijk zijn dat ik absoluut geen voorstander ben van oneerlijke praktijken. Maar door dergelijke discussies is de maatschappelijke relevantie van het bestaan van incassobedrijven wel op de achtergrond geraakt. Met particuliere incasso houden wij ons niet bezig. Wij richten ons uitsluitend op business to business. Dat is een compleet andere manier van zaken doen.”

Wat is het belangrijkste verschil?

“Relaties tussen bedrijven onderling worden meestela door contracten gereguleerd.
Dergelijke contracten worden niet of zelden opzij gezet door dwingend recht over bijvoorbeeld  privacybescherming  of consumentenrecht en dergelijke. Bedrijven kennen uit de praktijk het klappen van de zweep van betalen en niet betalen. Elke debiteur is namelijk op zijn beurt ook altijd weer crediteur. Het gebeurt zelfs zeer regelmatig dat bedrijven van wie wij geld moeten innen, uiteindelijk aan de andere kant komen te staan en onze klant worden. Er is minder emotie en meer ratio.”

Heeft de internationale crisis de incassobranche goed gedaan?

“In eerste instantie was dat wel het geval. Eind 2008, toen de kredietcrisis net begon, en 2009 was een goede periode. De jaren daarna kwam een terugval door lagere omzeten bij bedrijven en grotere concurrentie binnen de branche. Maar juist door de crisis zijn bedrijven hun credit management beter gaan oppakken, bijvoorbeeld door vooruitbetalingen aan klanten te vragen en kleinere leveringen te doen. De tendens voor onze branche is: meer opdrachtgevers, maar per opdrachtgever een kleinere opdrachtportefeuille. Gelukkig groeit ons kantoor nog steeds en verwelkomen we jaarlijks ruim 750 nieuwe klanten.”

Hoe ziet u de toekomst van de branche?

“Incassobedrijven zullen het in de komende jaren lastiger krijgen. Er zijn veel nieuwe spelers op de markt, terwijl de markt krimpt. Er is dus meer concurrentie. De sterke en goede incassobedrijven zullen overleven. Door de invloed van internet, met name sociale media is er ook veel veranderd. De branche is transparanter geworden. Opdrachtgevers kunnen alles zien: brieven, resultaten en scores. Systemen van opdrachtgevers en incassobedrijven zullen steeds meer met elkaar integreren. Kwaliteit wordt daarbij belangrijker. Voorheen kreeg je nog wel eens een opdracht toegeschoven van een bevriende zakelijke relatie. In deze tijd word je alleen nog maar afgerekend op de kwaliteit en resultaat. Via sociale media kun je precies zien wie daarin goed is en wie niet.”

Wat zijn uw plannen?

“Ik wil graag doorgaan zoals we nu bezig zijn. Ik heb nog steeds heel veel plezier in het ondernemen en het internationaliseren. Ook doe ik nog regelmatig incassozaken om voeling te houden met het vak. Uiteindelijk is alles mogelijk. Niet voor niets hangt er op mijn werkkamer een foto van Neil Armstrong op de maan. De maanmissie werd als een onmogelijkheid gezien. Maar als je zo’n plan in honderd stukjes opknipt – de een maakt de capsule, de ander zorgt voor het ruimtepak – dan lukt het ineens wel! Zo werkt het in het bedrijfsleven ook.”

Heeft uw bedrijf dit jaar iets te vieren?

“Inderdaad! Bierens Incasso Advocaten bestaat zestig jaar. Dat vieren we onder andere met een groot congres op 19 april, ‘Bierens Insight: over ondernemen, klanten en betalen’. Dat doen we in theater De Blauwe Kei, waarvan wij hoofdsponsor zijn. Dat wordt een onderhoudende en gezellige dag voor onze relaties, credit managers, financiële directies enzovoort. We hebben die dag diverse lezingen en parallelsessies georganiseerd, met vragen als: ‘Wat zijn de specifieke incassoproblemen in een bepaald land?’ Een cultureel antropoloog komt vertellen over de eigenaardigheden per nationaliteit als het gaat om betalen. We spelen ook een complete rechtbankzitting na. En het conservatorium van Tilburg zorgt voor een muzikaal intermezzo.”

Heeft u adviezen aan vakgenoten?

“Alles kan als je maar wilt en de goede drive hebt. Zorg dat je goede mensen hebt en goede producten kan aanbieden. Dan komt het vanzelf goed, crisis of geen crisis. En als je in het buitenland zaken wilt doen, moet je de cultuur goed kennen of samenwerken met een partij die de cultuur goed kent.”

Waar staat Bierens Incasso Advocaten over tien jaar?

“Ik hoop dat Bierens voor haar cliënten nog steeds het meest aansprekende merk is voor business tot business incasso voor zaken in zowel Nederland als ver daarbuiten. Het is nog ver weg, maar mijn oudste zoon en dochter studeren inmiddels ook rechten. Net als hun grootvader en vader destijds. Onze twee jongsten roepen soms al dat ze  ook advocaat willen worden als ze groot zijn. Wie weet neemt ooit de derde generatie Bierens het stokje over.”

Kijk voor meer informatie en aanmelden voor het 60 jarig jubileumcongres van Bierens Incasso Advocaten op 19 april 2012 op de website: http://bierensinsight.nl

Bron: www.creditexpo.nl