Retailers in non-food hebben een desastreus eerste halfjaar achter de rug.
In vergelijking met 2011 is de omzet nog eens met 5,5 procent achtergebleven. Een derde van de ondernemers boekte een negatief bedrijfsresultaat. Steeds meer retailers kunnen niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Die conclusies zijn afkomstig van Alfa Accountants en Adviseurs, dat periodiek de financiële stemming peilt bij haar klanten in de non-foodretailsector.
Het accountantskantoor kent een groot aantal klanten die actief zijn in deze sector. Het zijn vooral de stijgende personeels- en huisvestingskosten die ondernemers voor grote problemen plaatsen. De bedrijfsresultaten zijn daardoor bij een derde van de retailers in de rode cijfers terechtgekomen. Vier van de tien ondernemers hebben het eigen vermogen zien dalen. Zestig procent van de ondernemers had een cashflow die lager was dan in dezelfde periode in 2011, een periode die ook al werd gekenmerkt door achterblijvende omzetten.
Veel winst te boeken is er niet voor retailers in de non-food. De besparingen die nog zijn doorgevoerd, liggen vooral op het gebied van de vervoerskosten. Ook op verkoopkosten is bespaard. Verkoopacties hebben onvoldoende resultaat. Of, zoals een deelnemer aan het Alfa-onderzoek verzuchtte: “Consumenten reageren vrijwel niet meer op aanbiedingen.” Ook andere retailers merken dat de consument kopschuw is geworden, mede door de aanhoudend negatieve berichtgeving.
Btw-verhoging volgende klap
Ondernemers kunnen in toenemende mate niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Bovendien heeft het kabinet per 1 oktober nog een btw-verhoging naar 21 procent in petto. De verwachting is dat de sluiting van veel winkels in versneld tempo zal doorgaan, een voorspelling die ook regelmatig wordt gedaan door professor Cor Molenaar.
Concentratie van winkels noodzaak
De Nederlandse ‘retailprofessor’ constateerde al eerder dat een derde van de winkels er in 2020 niet meer zal zijn: in 2012 liggen de online bestedingen al op een recordbedrag van tien miljard euro. Molenaar riep op een symposium voor retailers daarom gemeenten, retailers, vastgoedexploitanten en toeleveranciers op om samen te werken. Door de overblijvende winkels meer te concentreren, kan de aantrekkingskracht van veel winkelgebieden worden behouden.
Bron: www.alfa.nl