In Amsterdam is The Next Rembrandt onthuld: een 3D-geprint schilderij gebaseerd op uitsluitend data van het omvangrijke werk van Rembrandt.

The Next Rembrandt is gemaakt door deep-learning algoritmen en gezichtsherkenningstechnieken toe te passen op de 346 bekende schilderijen van Rembrandt. Het portret bestaat uit 148 miljoen pixels gebaseerd op 168.263 schilderijfragmenten van Rembrandts hand.

Het project concentreert zich op het werk van Rembrandt (1606 – 1669), een van ’s werelds grootste schilders en een belangrijk figuur in de Nederlandse geschiedenis, en heeft als doel om een gesprek op gang te brengen over de impact van wetenschap en data op de kunstwereld, en de veranderende relatie tussen technologie en emotie.

Het duurde meer dan achttien maanden om het 3D-geprinte schilderij te creëren, na zorgvuldig werk door een team van datawetenschappers, ontwikkelaars en Rembrandt-experts.

Door analyse van het werk van Rembrandt kwamen experts tot het ideale nieuwe portret: een naar rechts kijkende Kaukasische man tussen de dertig en veertig jaar oud, met gezichtsbeharing, zwarte kleding met een witte kraag en een hoed.

Een gezichtsherkenningsalgoritme leerde de technieken van Rembrandt, pixeldata hielp de computer penseelstreken te dupliceren en een geavanceerde 3D-printer bracht het schilderij met dertien lagen UV-inkt op verfbasis tot leven.

Het project is een samenwerking van presenting partner ING, reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, supporting partner Microsoft en adviseurs van Technische Universiteit Delft, het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.

Op www.nextrembrandt.com wordt het verhaal achter dit unieke schilderij uitvoerig verteld. Na de onthulling is The Next Rembrandt voor het publiek te zien op een nog nader bekend te maken locatie.

Tjitske Benedictus, Head of Sponsoring van ING: “ING zoekt voortdurend naar innovatieve oplossingen, zodat onze klanten voorop kunnen lopen, zowel zakelijk als privé. Dit project gaat om het samenbrengen van ons innovatieve karakater en een van onze belangrijkste sponsorships, namelijk die van Nederlandse kunst en cultuur. We willen technologie relevant maken en meer leren over een van Nederlands grootste schilders aller tijden: Rembrandt.”

Ron Augustus, directeur SMB Markets van Microsoft: “Dit project laat een glimp zien van de mogelijkheden van intelligente data. Data is de nieuwe elektriciteit: het heeft de potentie om mensen en bedrijven te helpen meer te bereiken. Het project brengt mijn passies samen: de manier waarop bedrijven effectief kunnen groeien door technologie te gebruiken, en mijn achtergrond in kunstgeschiedenis. Deze werelden komen niet vaak samen.”

Bas Korsten, Executive Creative Director van J. Walter Thompson Amsterdam: “Toen we met dit project begonnen, wisten we niet wat het resultaat zou zijn. Kun je een computer leren om te schilderen als Rembrandt? Kun je het artistieke DNA van Rembrandt gebruiken om nieuwe kunst te creëren? Het enige wat ik over het resultaat kan zeggen, is dat ik een persoon zie – niet een computerbeeld. Dit laat voor mij zien dat dit huwelijk tussen data en kunst zich nog maar in de wittebroodsweken bevindt.”

Alle materialen, waaronder de introductiefilm en foto’s van het schilderij, zijn hier te vinden en te downloaden.

Bron: ING