Incassodienstverleners die voor 1 april 2024 werkzaam waren, zijn wettelijk verplicht zich voor 1 april 2025 te registreren in het register incassodienstverlening. Nieuwe incassodienstverleners moeten zich direct inschrijven. Dit om hun incassodienstverlening te kunnen (blijven) uitvoeren en te laten zien dat zij kwalitatief op orde en betrouwbaar zijn.
Deadline voor registratie
U bent verplicht om voor 1 april 2025 uw aanvraag tot registratie af te ronden om uw werkzaamheden als incassodienstverlener te kunnen voortzetten.
Registratieaanvraag
U kunt uw registratieaanvraag starten via deze link op Justis.nl. Hier vindt u ook meer informatie over de vereisten en het registratieproces.
Belang van registratie
Tijdens de registratieaanvraag wordt er om informatie gevraagd waarmee Justis kan nagaan of u voldoet aan de vereiste kwaliteitseisen en betrouwbaarheid, zoals vastgelegd in de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki). Na inschrijving in het register incassodienstverlening is uw registratie één jaar geldig. Daarna moet u de inschrijving jaarlijks verlengen.
Handhaving Inspectie Justitie en Veiligheid
De nieuwe wetgeving is op 1 april 2024 ingegaan. De Inspectie Justitie en Veiligheid volgt in 2024 een informerende en stimulerende aanpak, zodat bedrijven zich kunnen aanpassen. Bij ernstige overtredingen treedt zij wel op. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Inspectie sneller over tot handhaving, omdat bedrijven voldoende tijd hebben gehad om aan de regels te voldoen.
Vragen?
Heeft u vragen over het doen van een registratieaanvraag? Dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van Justis via deze link. Heeft u vragen over de handhaving van de Wki? Dan kunt u terecht op de website van Inspectie Justitie en Veiligheid.
Bron: Stafbureau, Innovatie en Organisatie (SIO), Justis, Ministerie van Justitie en Veiligheid