Wie zijn zorgverzekeringspremie niet kan betalen, komt terecht in een regeling waarbij je juist méér premie moet gaan betalen. PvdA/GroenLinks en de ChristenUnie stellen nu voor daarmee te stoppen. De Tweede Kamer stemt er volgende week over.
Begin dit jaar strandde een eerdere poging van Tweede Kamer-fracties om de bestuursrechtelijke premie af te schaffen. Het hoogst haalbare bleek een amendement van Mirjam Bikker van de ChristenUnie en Julian Bushoff van PvdA/GroenLinks om de bestuursrechtelijke premie te verlagen tot 110 % van het gemiddelde premiebedrag voor een zorgverzekering.
Boete op armoede
Er volgt nu een tweede poging. Op 18 oktober dienden PvdA/GroenLinks en de ChristenUnie een amendement in op de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarin stellen ze voor te stoppen met de ‘boete op armoede’, zoals de Vereniging Nederlandse Gemeenten de regeling betitelt. De Raad voor de Rechtspraak, het Nibud, onderzoeksbureau AEF en CAK zelf zijn overigens net zo kritisch op de huidige regeling.
CAK is de organisatie waar mensen bij terechtkomen als ze 6 maanden achterstand hebben op hun zorgpremie. Ze vallen dan onder de ‘Regeling betalingsachterstand zorgpremie’.
Minister Agema: aanzuigende werking voorkomen
In het debat over de begroting van VWS op 24 oktober ontraadde minister Agema in eerste instantie het amendement. ‘De bestuursrechtelijke premie is het afgelopen jaar verlaagd van 120% naar 110%. Ik wil de effecten van deze wijziging eerst in kaart brengen’, aldus Agema. ‘Als we de opslag op de bestuursrechtelijke premie afschaffen, dan kan de situatie ontstaan dat de bestuursrechtelijke premie in sommige gevallen lager wordt dan de nominale premie die een zorgverzekeraar vraagt. Dit kan een onwenselijke prikkel opleveren.’
Nadat PvdA/GroenLinks-Kamerlid Bushoff haar wees op alle instanties en rapporten die aangeven dat een hogere premie niet helpt om betalingsachterstanden in te lopen, kondigde Agema aan opnieuw in gesprek te gaan met haar ambtenaren over de vraag of ze dit amendement nu wel of niet moet ontraden.
Liefst definitief einde
Het amendement stelt voor de hoogte van de premie in deze regeling gelijk te stellen aan de gemiddelde premie voor een zorgverzekering, en dus te stoppen met de verhoging. Het liefst schaffen PvdA/GL en CU de verhoging voor altijd af, maar de dekking voor hun voorstel halen ze vooralsnog uit de voor 2025 vrij besteedbare middelen van ‘artikel 3 Langdurige Zorg en Ondersteuning’.
Ook toegang tot aanvullende verzekering
De Tweede Kamer stemt volgende week over het amendement. We hopen dat het aangenomen wordt, omdat het de financiële druk op mensen met financiële zorgen verlaagt. Het is wat ons betreft wel zaak dat deze groep dan ook weer in staat wordt gesteld een aanvullende verzekering te nemen (nu kan dat niet). Dat draagt bij aan de toegankelijkheid van ons zorgsysteem voor mensen die (vaak tijdelijk) problemen hebben met het betalen van hun zorgpremie.
Stap in de goede richting
De afschaffing van de verhoging is wel een mooie en belangrijke stap in de goede richting, vinden we. Als mensen de ‘normale’ premie al niet kunnen betalen, schieten we er niets mee op om ze in een regeling te brengen waar de premie nog duurder wordt.
Meer informatie
In februari 2022 schreef beleidsmedewerker van Valente (Branchevereniging voor participatie, begeleiding en veilige opvang) en oud-schuldhulpverlener Marthe Riemeijer een opiniestuk erover in Trouw: Hogere zorgpremie als straf voor betalingsachterstand kan echt niet
Bron: NVVK