Op 1 januari 2013 wordt een verbod op provisies van kracht voor financiële producten zoals hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen.
Hiermee kan de consument er op vertrouwen dat een onafhankelijke adviseur daadwerkelijk aan zijn kant staat en zich niet laat leiden door financiële prikkels van de bank of verzekeraar.
Belang van de klant
Met het verbod komt een einde aan geldstromen tussen aanbieders en adviseurs/bemiddelaars. Hierdoor wordt weer duidelijk dat banken, verzekeraars en adviseurs producten verkopen die in het belang van de klant zijn. “Provisies zorgden in het verleden voor te ingewikkelde producten met te hoge kosten voor de consument. Dit verbod neemt de verkeerde prikkel van de provisie weg. Ik wil dat op deze manier het belang van de klant weer voorop komt te staan”, aldus minister De Jager.
Transparantie over de kosten
Naast het verbod op provisies voor adviseurs en bemiddelaars wordt geregeld dat directe aanbieders ook inzicht geven in de advies- en distributiekosten bij de koop van een financieel product. Door maximale transparantie weet de klant bij elke aanbieder waar hij aan toe is bij de aanschaf van een belangrijk financieel product zoals een hypotheek. Om de consument zo goed mogelijk te informeren over de nieuwe regels van het provisieverbod heeft Wijzer in Geldzaken op verzoek van het ministerie van Financiën en brancheorganisaties de checklist financiële producten opgesteld.
Aanpak van de financiële sector
Het verbod op provisies en het verbeteren van de transparantie maakt onderdeel uit van een groter pakket aan maatregelen om de financiële sector wezenlijk te hervormen. Deze 40 maatregelen van minister De Jager hebben als doel om financiële instellingen gezonder te maken en de consument beter te beschermen door de klant weer centraal te stellen.
Bron: Rijksoverheid.nl