Als gevolg van de crisis in de auto-industrie, hebben toeleveranciers het zwaar te verduren. Uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat de verkopen in 2009 wereldwijd gemiddeld met 25 % zijn gedaald. Toeleveranciers zagen hun rendement afnemen van 5,7 % in 2007 naar een verlies van maar liefst 1,5 % in 2009. Als gevolg hiervan vroegen de afgelopen twee jaar wereldwijd 340 bedrijven hun faillissement aan. Ondanks de grootste crisis in de auto-industrie ooit, blijft consolidatie uit. Sinds 2007 blijft het aantal fusies en overnames gestaag dalen.
"De vooruitzichten voor 2010 zijn nog niet rooskleurig te noemen voor de auto-industrie," zegt René Seyger, partner van Roland Berger Nederland. "De markt herstelt zich langzaam maar zeker, maar er zijn nog teveel knelpunten als het gaat om financiering. Door de negatieve marges krijgen toeleveranciers steeds meer te maken met liquiditeitsproblemen en kan niet meer aan betalingsverplichtingen worden voldaan. Bovendien is de markt met haar lage marges en grote hoeveelheid overcapaciteit onaantrekkelijk voor strategische investeerders." Het adviesbureau verwacht dat het komende jaar nog eens 100 bedrijven wereldwijd hun faillissement zullen aanvragen.
Uitblijvende samenwerking
Vorig jaar liet Roland Berger al weten strategische kansen te zien voor toeleveranciers om zichzelf op de kaart te zetten en hun marktaandeel door middel van overnames te vergroten. Dit blijkt echter niet te gebeuren."Gezien de grote hoeveelheid bedrijven in de markt die momenteel hun hoofd boven water proberen te houden, is het verrassend dat het aantal fusies en overnames niet toeneemt en zelfs aan het dalen is sinds 2007." Volgens het adviesbureau missen de leveranciers die faillissementen kunnen afweren het benodigde geld en managementcapaciteit om overnames uit te voeren.
Concurrentiestrijd
Naast het onvermogen van toeleveranciers om overnames uit te voeren, spelen de producenten een grote rol in de uitblijvende consolidatie. "Belangrijk hierin is onderscheid te maken tussen het productsegment dat onder andere remmen produceert en het processegment dat zich onder andere bezig houdt met plastic- en metaalverwerking. In het eerste segment hebben de top twee leveranciers een marktaandeel van ongeveer 50 % en beheert de top vijf 75 % van de markt. Met iedere leverancier die de markt verlaat, wordt de concurrentie minder en versterkt de positie van de overgebleven leveranciers. Vooral in dit segment voelen producenten weinig voor verdere consolidatie," legt Seyger uit.
Geen herstel in vooruitzicht
"In proces-gebaseerde segmenten is de situatie anders. Hier wordt traditioneel minder rendement behaald en is de behoefte aan consolidatie sterker aanwezig. In deze gebieden beheert de marktleider niet meer dan 15 % van de markt en is de top vijf van de markt gezamenlijk verantwoordelijk voor minder dan 50%." Zonder de noodzakelijke consolidatie, voorziet Seyger geen herstel op de lange termijn van het rendement in deze segmenten. "Het gemiddelde rendement van leveranciers in de NAFTA-landen, Europa en Japan zullen nauwelijks boven de 3-4 % komen in de komende drie tot vier jaar zolang consolidatie uitblijft en de prijsdruk blijft toenemen."
Bron: APS